Search This Blog

14 April 2009

*constipate*

sejak beranak kan Ziyyad,saya mengalami constipation atau sembelit yang agak kronik

selama seminggu selepas saya melahirkan Ziyyad,saya sukar buang air besar.Sampai kena bawak pegi hospital balik pasal susah nak buang air besar. (depa duk masukkan sejenis ubat cecair..masuk je ubat tu,terus rasa nak melabur ..lega owhhhh)

tapi tulah,kesan dia sampai sekarang susah nak buang air besar. sampai 3 atau 4 hari tak buang air besar, lepas tu kalau buang pun mesti ada blood dalam stool

nak buang tu pulak,sakit dia masyaAllah,Allah je la tahu..

makan buah dah berkodi-kodi.(saya memang hantu buah pun), tapi still the stool give me 'hard' times..ahaha

sampaikan kalau tiba time sakit perut,saya jadi takut nak membuang,pasal sakit sangat

saya ada juge makan intecleanse,memang berkesan. tapi kalau makan ubatlah,kalau tak makan..harus la 3,4 hari gak tak membuang...kan la bile time nak b*rak je nak kena makan kan..inteclease bukan nye murah plak tu,dekat RM50 juge la seminggu

ada juge teringin nak makan pati prune,macam sedap je kan?

tapi saya dah dapat cara yang lebih bagus

caranye ialah dengan berpuasa 

lepas berpuasa tu hari,perut saya dah ok,nak membuang pun senang..lembut aje..ahaha

tapi jgn berpuasa sehari je pehtu harap result kan..puasa la sunat isnin khamis tu..InsyaAllah berkesan.

sambil dapat perut yang lega,badan juga dapat diyahtoksin kan (tak perlu la makan detox segala mak nenek tu,mahal ya ampun),metabolisme dapat ditingkatkan..yang paling best dapat pahala

koman-koman amalan sunat diterima esok,boleh la tampal-tampal amalan wajb yang rongak-rongak tu kan?

(alang-alang puasa ganti sekali ye para ibu dan wanita yang membaca blog ini ye..heheh)

p/s::sukanya bila dia ceria (keluar muzik gembira dari dalam perut)

16 comments:

Fid said...

salam
sembelit....
mmg lps bersalin macam2 kita 'kena' kan
hahahaa

saya amalkan mkn pegaga....
Alhamdulillah semuanya lancar skrg ini kecuali tang bab membakar lemak tepu berlebihan!

Anasfadilah said...

Fid::lemak tepu tu memang tak boleh tolon..heheh..pegaga sedap tak?

Dils said...

haha. huiks. Ekceli this is the problem I have now lepas start losing weight.

The only thing to do is refrain from eating and drinking for half a day at least or macam you kate, pose.

Anonymous said...

pegaga sedap kalau lapar! kahkahkahkah

Aku Bukan Bidadari said...

tiara byar poser x abih2 lagi nih..

eiNa said...

yerp.. i must NEKAD for puasa this time!!!

byk kali dh postpone huhuu...

babyelle said...

makan prune juice mmg insyaAllah berhasil.. dpt petua ni sebab anak saye sembelit.. pastu nurse kat klinik tu bgtau try bg die minum prune juice... saye bagi cair² la kat wafi... utk saye,minum sket je... bout 1/4 cawan pagi, insyaAllah ok..

3740Journal said...

saya pun mengalami masalah yang sama. masalahnya..kalau puasa pun still x jalan jugak. 3-4 hari x membuang, sekali buang..hamek ko.. byk gile..

pernah dgr pasal pati prun tapi belum cuba.. ingt nak try aa

Arin said...

dulukecik2 kaka rin payah nak membuang..selalu nyorok belakang curtain,puas le mak ngah ngomel..hehehehhe..

mummy_adam said...

sya pun sama.. masalah tul lah.. kalu puasa pun xjalan.. tp lately nie ok plak, xtau nape.. mgkin sebab makan BD kot..

yelah.. utang posa belum ganti.. :)

Dong_Sanchai said...

uih teringat lepas deliver dulu..nangis oo dalam toilet..sakiitttt.....

selmt ganti puase ..;)

Foxy Farah said...

aaah.saya pun sama tapi better now after urut session.ala tak payah sebulan sekali.2 bulan sekali pun boleh.

mangosteenskin said...

Owh...mcm tu ker...penah jugak rasa sembelit ni...tp bukan pasal dia tak keluar langsung, cuma bila keluar rasa mcm tak habis! Hahahaha! Entah bilamasa entah dan bagaimana...dia tiba2 ok sendiri.

Trimakasih kerana berkongsi pengalaman!

Farah said...

hehe saya pon mase pantang dulu teruk gak sembelit..pastu makan pati prune...sedap..dan tak sembelit dah...lagi satu petua utk elak sembelit ialah minum air masak lepas bgn tido..saya amalkan ni..alhamdulillah elok :D

♥MAMASYAZA♥ said...

akak dulu...masa lahir first baby..mcm tu la. setiap kali nak masuk toilet...menangis dulu...tau sgt mcam mana sakitnyerrr...menitik2 airmata. akak amalkan minum peel fresh setiap hari...insyaallah ok

Elyn Sani said...

hiks sebbaik zaman sembelit telah berlalu........ time kasih nutrifresh!!!