Search This Blog

31 December 2009

*cherita kedaiChomel*

i start small.hanya berjualan melalui blog sahaja

saya mula jual beg diaper,i still remember the first day saya dapat sewing machine dari suami

suami? dia batu saya, dia pendorong semangat.

nama Chomel?saya dapat masa saya mengandungkan Ziyyad,masa tu saya baru tahu saya mengandung,i still dont have name for Ziyyad yet,so..saya panggil fetus dalam kandungan saya ialah 'Chomel' : )

tapi berjualan melalui blog,tak sistematik,susah nak track customer,susah nak track stock in and out

saya beralih ke cubecart

saya beli domain dari Mercumaya

masih ingat macam mana saya nak setup cubecart tu, nasib ada abang Azwar and Kak Arin

nak transfer file guna ftp la,coffee cup la..tau2 kat dalam cpanel ada fantastico..ceh! buat penat je,tu pun abg azwar godek2 jumpa

dah setup cubecart ,mestilah nak hias cubecart tu

dahla guna CSS,saya tak tahu...mujur ada Jiji nak bantu bagi header yg Chomel


well jiji banyak buat header untuk kedaiChomel, dulu kat blogspot jiji yg buatkan..

Kak Ros pun ada tolong tunjukkan site yg ada free tempalte for cubecart

and from there saya belajar dari Google,from manipulating the box in cubecart, nak tambah link,nak letak gambar,nak letak filter semua dalam admin

saya takde basic untuk tempalte ni semua,tapi saya belajar sendiri

saya takde duit nak hired a pro untuk buat template cubecart,but all i have is time.

to date,saya dah jual lebih 200 helai nursing cover..satu pencapaian yang tak pernah saya terfikir dulu

saya mula berjualan pada asalnya pasal nak tolong husband,awal tahun 2009 kan ekonomi merosot,husband kadang-kadang tak dapat gaji,dan kalau dapat pun hanya separuh

harapkan gaji saya yg rm1500 tu cukup tapi tak boleh la bermewah-mewah , pasal each cents count

lampu kat mana je guna baru buka,memang kadang-kadang rasa macam duduk dalam gua..but hey, we survive..makan pakai cukup. (tak pinjam along ye)

so,in order to be able to eat at kenny rogers or pizza hut, i sell NC...hehehe (makan kenny rogers,pizza,secret recipe adalah mewah bagi saya,saya tahu kalau ada yg baca...elehhh,makan kenny pun dah mewah ke..takpelah,kamu tidak di kasut saya,kamu tak faham dan saya tak harap pun kamu faham)

dan di akhir tahun ni,kedaiChomel sudah didaftarkan secara sah :)



masih jauh perjalanan Kedai Chomel

tapi untuk tahun 2009,kedai Chomel sampai pada tahap ini

saya tidak pernah meletakkan wish mahupun resolutions of any sort di awal tahun,kerana saya tahu Allah punya rancangan yang diaturkan untuk saya

saya berusaha setiap hari untuk kedaiChomel,dan dari usaha itu Allah tunjukkan jalan pada saya

dah jauh juga saya jalan,tapi saya tahu perjalanan masih lagi jauh...takpe pelan-pelan jalan.

p/s:: dapat merasa beli hp pakai duit upah jahit.. :P

p/p/s:: a gajellion thanks to my ever dear family :) kaknaz,abang effi,tira,fiqah semualah habis cerita :)

Chomel Nursing Cover

DSLR strap slipcover!RM15 only!

30 comments:

Cikpid said...

pencapaian yg mmberangsangkan :)

sy pon sama mcm anda..mkn kenny rogers, secret recipe dah kire mewah and tak leh makan selalu :)

sy doakan kedai chomel akan trs success menuju puncak..

Unknown said...

ehhh kenny rogers mahal pe... :)

saya kalau nak makan kat kenny rogers mau pikir 8 juta kali dulu. hehe.

3740Journal said...

keep the good work dila. di mana ade kemahuan di situ ade jalan kan..

good luck..

AppleCrux said...

semoga dilimpahkan rezeki yg lebih murah utk tahun baru ni!

NM said...

GOOD LUCK DILLA...jauh lagi pejalanan awak tuh..tapi chomel dh well known skrg ni. :D sya pn nk start balikla wt bisnes ni..tapi tu ar sya tak sekreatif awak.huhu...

nadia said...

saya amat bangga dengan pencapaian anda. i absolutely understand your situation as ive been in your shoes before. anyway u did it well and good luck to you in future undertaking, insyaallah!

rina said...

congrats and good luck for the future dila!
p/s: saya still guna diaper bag yg beli dr awk.sgt durable, just tang butang dia je la dah tercabut (tp dah jahit balik laaa)

Elyn Sani said...

tahniah dilla!!! mulekan ngan kecil-kecilan mana tau satu hari nanti dila dh bule bukak kedai siap ngan staff lagik...... akak tunggu masa tu nnt tau!!

Jiji said...

Cayalah bebeh!! Suka betul laa orang yang gigih neh!! Okeh jangan lopa ya balasan seperti sago gula melaka kot kot aku berkunjung ke Penang! BALASAN TAU AKU NAK BALASAN!

SurayaHarris said...

wah...sangat kagum dengan kesungguhan kawan baik aku sorang ni..

cant wait to go to penang and chill2 dengan kamu..

btw...apakah email address kamoo wahai sahabat?

tulip said...

tahniah mama ziyyad..
nanti saya cekkan syarikat kamu sudah masuk belum dlm sistem kami di dosm. hehe...

Anasfadilah said...

terima kasih semua orang,terima kasih atas wishes dan doa-doa kalian

Rina::buttton tanggal,adumak..malu saya

kak elyn::insyaAllah..amennn:D

Jiji::tunggguuuu!hehehe,mesti ada balasan punye! Jiji,ada orang lebih gigih nama dia Willie,dia buka choc factory sendiri..gigih gila!


sue: stashowale@hotmail.com..mari chill dengan ziyyad sekali :)

tulip::wah!tima kasih nak tolong cekkan..bagus la blogging ni jumpa ramai orang..saya sokak!

rina said...

eh eh jgn salah sangka.. button tanggal tu sbb kitorg suka sgt bukak katup bukak katup bag tu..mana tak tanggal..hehe, nway im happy with my purchase..sb jahitan2 lain sume teguh lg.koyang langsung takde.

Emma said...

200pcs? byk tu... x lama lg byk la kuar cabang dr KedaiChomel kan?

btw, leh x xtend promo kedai chomel tu? akak dah tau gender nie.. tp nak amik tempoh btenang dulu.. kalau sempat, mlm nnt akak buat order, kalau x, 11jan akak order.. leh x??? plsssssssssssss

-mama emma®-

Kak Lia said...

moga 2010 membawa lebih rezeki buat dila & famili...

littlemama said...

dila, great job, well done! tahniah!!

eiNa said...

proud of u la dilla.. all the best utk 2010 okeh..

weh..saya pun mkn kenny rogers sethun sekali je.. SR plak kalau ada apa2 occasion baru pi.. :P

ape pun semoga murah rezeki dan marilah kta bejalan pelan2 sama-sama..

Farah said...

sangat kagum ! tahniah dilla!

sudah maju setapak lagi untuk berjaya..btul yang penting kite tidak meminta2 pada orang lain.

oren said...

tahniah..semoa tahun mendatang nih , dpt juai NC sejuta helai...

Eliss said...

hebat dah pencapaian 2009 tuh bagi kedai chomel!
nway,
selamat tahun baru!
semoga tahun 2010 lebih indah !

Annasue'G said...

congrats! kagum sgt sbb tgk dila hari tu start dr bwh je kan..skrg tgk dah berkembang! buleh jadi pendorong utk org lain! ;D

Nur Sakinah Ahmad said...

sy kagum smgt anda! chayok2..

mummy_adam said...

tahniah dilla!! u deserve 4 it :) NC i still guna sampai skrg.. thanks a lot yea.. keep up the good work..

Nadiah Sidek said...

tahniah dila! smg bisnes lebih maju.. :)

Nuno Lady said...

teringin nak belajar cubecart tu.. sangkut kat FTP server.. camner nak proceed yer?

Fit

Anasfadilah said...

saya tak pakai FTP,pasal leceh

kalau guna cpanel,cari Fantastico

fantastico akan autoinstall cubecart kita :)

Nuno Lady said...

dilla.. thx a lot for the info!..
Fit akan cuba lagi..
macam mana nak emel dilla personally. (if you dont mind)

Anasfadilah said...

Nuno::boleh aja

emails aya di stashowale@hotmail.com

ada yg saya tahu saya cuba bantu k :)

Nuno Lady said...

Thanks Dilla..
Fit baru jer hantar emel. Nanti reply ya..

Yoroshiku

nurrul said...

hi sy nurrul..kagum dgn kak dila,sy bercita2 nk way bisnes on9 yg brjaye cam akak..algkh bestnye kalo akak sudi jd mentor sy..wish u all the best kak dila