Search This Blog

15 December 2009

*what to do when ur hp masuk ayaq*

last sunday,we (husband,Ziyyad and me) when to queensbaymall

as usual i always toss my hp and my wallet in Ziyyad's diaper bag

little that i know, i did not fasten one of Ziyyad milkbottle tightly

from there its history

my handphone were soaked wet with milk y'all! how fancy...nice one

the speaker kinda dead actually

balik rumah kena marah dengan my dear chomel husband

"tulah,letak dalam beg yang ada air semua sape suruh,telefon mahal buat macam telefon murah..."

sadly i reply

"jangannn la marahhh..nanti dila usaha la pebaik telefon ni" <--- suara half begging for mercy,sambil buat mata bundar anak kucing..

husband did calm down..ehehe..berjaya juga watak anak kucing comel saya..ahahaha

so,what i did to revive my dear hp

bukak semua, bateri and sim card..lay it right side down..bagi kering overnight

before korang komen biar saya jawab dulu

ye,saya takde hairdryer..tima kasih

ok hari isnin,telefon sedikit ok,speaker tak berapa nak sound..bila ringing bunyi macam orang serak-serak ella gitu.

malam semalam, saya bubuh hp (buka bateri and simcard semua) bubuh dalam beras

yes,you read it right,BERAS


area hp saya yg terendam dalam susu ialah dari skrin ke atas,so keypad selamat tak infected.

so letak beras + hp dalam kedap udara overnight

beras ni absorb moisture

so today hp saya dah kurang serak dan kuat sikit bunyi walaupun takdelah macam asal..huhuh

sebelum korang tanya lagi,biar saya jawab siap-siap

warranty void kalau hp masuk air y'all!

so what we learn to day

1. kalau hp masuk air buh dalam beras

2. dont put ur hp along with water bottle.

p/s:: senarai 3 bertuah akan di beri kemudian..baca la dulu entry saya hari ni..ahahah..teknik keji untuk korang tunggu sambil baca entry saya..ahahahah!


Chomel Nursing Cover

DSLR strap slipcover!RM15 only!

9 comments:

eiNa said...

hiks.. bagus tipss nih.. :P

Eliss said...

ingat dapat tukar hp baru tadi..meowww..buat lebih manja lagi..hehehehe

Dils said...

hehehe... my brother phone tergolek-golek dalam washing machine keringkan seharian then ok je. But it was 3310 phone.

They don't make phone like they used to...

oren said...

eh..

weekend ari tu pon, hp hasben akak kena ayaq jugak, gara2 mamai buat susu kat bebudak nih, pi siram la hp sekali...padan muke..

tapi, nanti nk try taruk dlm beras la jugak..sbb skrin dia nampak kabus2 ayaq...

Elyn Sani said...

owh tips yg bgs!!! seb baik tepon akak dh ok....... hehe bukan pasal masuk ayaq tp hubby jatuh kan!!

Unknown said...

wa..tips yang sangat bagus dan menarik!! :)

Emma said...

suruh org baca entry, tp xmo reply...

sblm dila komen akak jwb dulu...

ye ye, tau kamu bz...

-mama emma®-

Anasfadilah said...

kak emma:::sudah maju kak emma nampaknye...hahaha..janganlah marah

mrul said...

bole bejaya ke teknik ni kalo phone da masuk mesin basuh n siap pusing2 lagi dlm tu? owh...sedih!