Search This Blog

01 December 2009

*agen insuran yang merepek*

hari tu ada agen insuran datang ke opis

agen insuran ini melayu,dan melayu semestinya Islam (insyaAllah)

jadi mereka (ada dua orang,satu muka macam ostad je nengok) ceritalah

dia kata

"kita melayu ni berapa kerat je ada insuran,berapa kerat je yang ada simpanan dalam bank?"

"kita tengok orang cina dan india,mereka semua ada insuran dan simpanan"

"anak-anak orang cina dan india berapa kerat yang ambil ptptn?kita melau berapa ramai yang nak amek ptptn?"

(saat ni saya rasa,hangpa ni juai takaful isuran ka, nak cita pasai pa)

pastu siap la dia (orang takaful insuran) buat graf dan statistik kat papan putih

cerita pung pang pung pang

kalau anak kita mati sape nak bela lah,kalau husband mati iseri ada yg terbiar lah

lepas tu ada sesi soal jawab

one of my collegue asked one of em

"kalau kata saya join bulan ni,tapi tiba-tiba bulan depan saya tak dapat gaji dan tak dapat bayar,apa jadi dengan akaun takaful insuran saya?"

mereka jawap apa tau

"kita kena yakin dengan Allah,kita ada gaji tahun depan"

boleh tak kata gitu,sedangkan tadi kamu cerita tentang siapa nak jaga anak kalau mak pak mati semua..

baik lah aku doa tawakkal je supaya aku selamat di dunia..dan yakin ada orang akan jaga anak aku

apadaa jawapan

lepas tu dia corrected jawapan dia balik

"kalau tak dapat bayar tahun depan,kira burn la semua,kosong je akaun kita"

kan senang jawab macam tu...

korang yang agen insuran tu janganlah jadi macam depa kat atas ni

nak jual produk,cerita pasal apa plan yang sesuai dan apa yang dicover oleh plan tu

ni tak,mukadimah dah cina melayu india,cerita pasal plan takdak pun

cerita la pasal medical card ke,benefit ke

saya cukup tak suka orang menjual macam ni

saya pernah juga didatangi oleh wakil insurang yg berbangsa cina, dia memang cerita pasal produk dia semua..memang menyakinkan,dan nasib saya tak beli,pasal saya memang dah ada insuran dah pun

maaf kata,tapi sesetangah melayu yang jual produk ni bersikap perkauman

pernah satu hari saya berjalan di shopping complex dan ditahan oleh orang penjual Linguaphone (hok ajar bahasa omputih tu)

dia bagi saya beberapa perkataan,dan menyuruh saya menyebut perkataan-perkataan tu semua (antaranya ialah Chaos..saya sebut betul..Kay-Os)

so saya tak nak beli la product linguaphone tu..boleh tak penjual tu kata apa

"kalau akak tak nak beli takpelah, saya cuma nak tolong orang melayu je"

saya kata balik pada dia

"Dik,kamu nak jual,jual pada yang tak tahu,bukan pada yang tahu..faham?"

saya blah terus..marah punya pasal

nak jual tapi kerek nak mampos..malas aku nak layan kamu..

p/s:: "nak berniaga buat cara elok-elok....ni nak kerek tak tentu hala..pang sekali mau tau.


Chomel Nursing Cover

DSLR strap slipcover!RM15 only!

10 comments:

SurayaHarris said...

haha..kelakarla entry serius kau ni..
aah racist
tak suka

1 Malaysia ek Erni..
=p

Mrs.R @ Emi said...

sy setuju dgn pendapat kamu!!!nk menjual biarla kena gayanya :)

Elyn Sani said...

dilla amik insuran apa ek??

yatie chomeyl said...

eh sama lah kita tang org Linguaphone tu. dia suruh sebut chaos gak,masa tu I baru form 2..konon2 nak suruh i pujuk abah belikan lah...haha hampeh. memang lah i sebut salah tapi logik aah i budak lagi masa tu..ke budak form 2 lain dah tau baca chaos erk?

Ely Hasrul said...

ya allah horror nye penjual cam gini!! hahahahahaa..

Farah said...

memang merepek la penjual insurans tu!

MAKCIK REHAN said...

eh, mcm tu ekk sebut chaos [kay-os]
selamani makcik sebut camana ekk...ker tak penah sebut ekk...

mesti agen insurans tu belajar tak abih tuuu. tak pon dia tido masa belajar :P

Anonymous said...

biasak arr tu 2.. dari mlm sampai la ke insurans.. ayat biasa kita dgr.. "macam mane kalau..." xde ayat laen da.. da masok biler nk mintak tulung trus ilang n x kenal.. ade lg ke org2 linguaphone 2? x nmpk da skang ni..

mummy_adam said...

hahaha.. lawaks.. tp mmg kebanyakan penjual2 nie mmg nk kena pang.. ckp xpk, ena pun slalu rasa mcm nk puk n pang jer diorg nie..

Anasfadilah said...

suraya::aku kena brainwash dengan maxis la ni..hahahah

emi::tulah...nak jual tapi perangai menjengkelkan

kak elyn:saya ambil prulady,prudentials :)

kak yatie::mungkin ada yg tahu kot..heheh...tak tahu boleh belajar :)

ely:: agak horror la..jual tapi kasaq betul

farah::memang merepeks sgt

makcik rehan:: tak tau tidoq ka memang perangai lagu tu..hahah

aezad:: benda yang biasa tu yg tak boleh..menjadi kebiasaan...macam mana org melayu nak jual insuran dengan melayu sendiri kalau guna tektik macam ni..tak menyakinkan langsung..bikin panas hati lagi ada

mummy adam:: tulah..bukan nak menjual,tapi menyakitkan hati