Search This Blog

02 December 2009

*kisah beg hijau*

Beg Hijau = Green Eco Bag

saya sudah mula menggunakan beg hijau

ada beg hijau yang saya jahit sendiri ada yag saya beli (bawah RM2 je satu)

masa saya pergi Giant,saya ada beli beg hijau giant

semasa nak bayar,i told the cashier

"tak nak plastik ye,masukkan dalam beg hijau giant ni"

boleh tak budak cashier tu cakap apa

"eh..kuat ke kak beg ni?...letak kain bolehlah"

i did buy some detergent (which is not eco friendly..ahaha), susu Ziyyad dan sebotol kordial yang boleh tahan beratnya

so i said to her

" adik, plastik tu boleh je bawa botol fab ni kan, tak kan lah beg ni tak boleh? lagi satu,kamu promot green campaign,tapi kamu tak support pun produk syarikat kamu sendiri"

tersengih-sengih budak tu,seraya memasukkan barang kedalam beg hijau saya

saya tak sepenuhnya hijau

Ziyyad masih lagi menggunakan lampin pakai buang (tapi saya rasa ingin bertukar kepada cloth diaper..tapi i tot i want to potty train him like Arwen..poty train lagi jimat u olls!), i still tapau makan using suratkhabar,plastik cointainer or foam container.

im doing my green thingy slowly

and at my home,ada satu comunity ni akan mengutip barang-barang yg boleh di recycle,one a month macam tu depa akan datang kutip

will do sort up my sampah nanti

takat ni,hanya paper je..hehehe

being green in not cheap u know,but it is a well worth investment for my kid(s) future :)

p/s::oleh kerana pengunjung tegar ikea,saya juga ada beg biru eco ikea tu,RM1.90 sen je u olss

p/p/s:: u olls?hahaha

Photobucket




Chomel Nursing Cover

DSLR strap slipcover!RM15 only!

9 comments:

transformed housewife said...

tak pe slowly. mmg bukan senang nak tukar habit kita ni.

nuradyanirosly.blogspot.com

Kerch said...

yeah...me also doing greeny slowly..

pernah jadi kes bila p hantar barang recycle...kat satu tempat tu..bleh dia cakap mesti rumah akak banyak barang kan??? chet!!!punya le penat kita ni duk asing-asing kertas, plastik n kaca..bleh dia sound camtu..

3740Journal said...

yerp i pun nak slowly buat camni. pi beli groceries bwak eco bag sendiri. hehe

Jiji said...

jom kempen go green!!! Aku suka je ni!

Elyn Sani said...

kat umah akak dah lame start sort brg2 yg bule direcycle. tp part diaper wafiq tu blom lagik la.

kalo pi shopping.... brg kecik tu aku sumbat je dlm stroller wafiq takyah pakai pelestik heheheh

Unknown said...

my ikea bag is my laundry bag. kalo bawak balik rumah, mama or baba akan kata, baju kotor ye tira? haha

murah, tahan dan eco-friendly. oh yeah!

mummy_adam said...

i pun slalu nak guna eco bag nie.. tp beli brg 1 trolley, bag nyer ada bwk 1-2 jer.. last2 separuh msuk plastic bag jgk..

paper n magazine lah i paling suka recycle.. dpt duit beli ice-cream. hehehe..

Hanz Jamaludin said...

good for u Dilla...slow2..janji buat..

lara aisya said...

dah 3 bulan saya guna green beg. Pi tesco and jusco bawa beg sendiri. siap ada beg untuk barang basah dan barang kering.Pi pasar malam dan pasar (market) pun saya usung green beg...