Search This Blog

18 November 2008

::itu(lah) aku::

saya tak dapat fikir,macam mana orang perempuan boleh membeli belah sesedap rasa,impulse buying maksud saya..

rasa nak saje,beli,beli,beli

tak kisah la pakai kredit card atau cash,tapi macam mana mereka melakukannye? magik dan terer la depa ni.

saya ada satu "masalah",bilamana bila saya nak membeli sesuatu barang...saya tengok harga,saya belek-belek benda tu,maca-macam saya pikir sebelum beli

1 : berbaloikah kalau di beli?
2 : akan digunakan ke kelak atau terbiar saja?
3 : boleh tahan berapa lama kalau beli?
4 : sesuaikah produk ini dengan saya?

dan lain-lain lagi..

saya tade "magik" untuk impulse buying..sungguh saya tak terer nak impulse buying

(ada orang yg impulse buying,at the end rasa tak matching dengan wardrobe atau tak sesuai dengan diri lantas di jual di blog sale....hahahaha!)

seriyesly..at the first place,why buy? unless u really need it..

ada yang beli,beli,beli..akhirnya benda itu terperosok didalam almari...bila buat spring cleaning..

"eh..eh...ada baju baru lah...ada tag lagi ha...tak sedar plak bila beli.."

(owhhhh harussssssslahhhhh.....)

saya lupa nak amek gambar pencuci muka saya..

pencuci muka saya di dalam tube..agak2 nak habis,saya gunting tube tu untuk ambil saki baki yang melekat kat keliling dalam tube tu...seriyes...banyak lagi isinya....cuma bilamana di picit tak kuar isi,kuar angin.

(saya jenis penjimat kah?atau kedekut? hahahaha!)

sekarang bila beli barang,saya selalu fikir...lebih2 lagi barang saya sendiri..kalau nak beli yang mana agak mahal untuk poket saya yg nipis ni,saya pikir satu je

ZIYYAD

baik duit lebih ni saya beli barang2 ziyyad...lagi saya suka ok.

entry ini tercipta,apabila En.Suami menyuruh saya mencari produk kecantikan untuk saya jadi lebih cantik...

tapi saya kata

"mahal la semua tu..."

(tapi kan,bila pikir bilik...En.Suami yang nak belikan...jadi sebat jer la mana boleh kan?kan?kan? kang minta SK II kang...haa parah la tiap bulan nak beli produk depa saja..)

tapi tulah,saya kata...saya tade skill shopping ikut sedap rasa lemak berkrim..

jadi hari ini saya akan melayari (??!) internet untuk mencari produk mencantikkan kulit dan tubuh badan supaya mantap,bertenaga,jelita dan comel bila berdepan dengan En.Suami.

korang ade cadangan tak produk apa..janganlah ratus-ratusan...memang la investment cik kak oi...tapi berbelanja ikut ukuran poket masing-masing...duit ada 100 saje,tapi nak invest kat Loccitane punya produk rege 300...tak logik lah kan..

(pikir-pikir bilik...saya ni kedekut sangat ke?hmmmmm)

duit ada tapi priority lain la beb.

p/s:: duit kamu kan...kamu punya sukalah...jangan jadi sahabat syaitan pasal membazir sudah.. :)

10 comments:

MeL said...

sy pon, klu nk shopping sesuatu brg tu msti fikir byk kali perlu sgt ke? berbaloi ke x? etc..but semuanya bergantung pd kemampuan kot. klu da duit byk xde prob nk spend cmtu je.
ps : slm kenal, suka ngan diaper bag for men yg u buat. ada buat lg x? ;)

NM said...

dilla..cam kene je ngan mood saya entry blog kalini..pencuci muka+bedak saya dh tinggal kerak..tak pernah dlm sejarah jadi cmni tau! sumenye sbb pk..dr beli brg mahal2 baik belikan barang utk qaisara..hehehe..dah ada anak ni,priority kt anak je kan??

sya suggest awak makanla bidadari(kecantikan luar dan dalam).mcm best.tap sya tak pnh cube lagi.tgh korek duit nk beli la ni..huhu tang mana nk korek pn tatau.hahaha

Foxy Farah said...

u re one strong woman.bukan kedekut tapi mungkin penjimat atau berhati2 supaya tak membazir.lagi bagus mcm tu.i wish im like u.fikir betul2.saya ni kdg2 fikir tapi DEGIL nak juga.last2 mmg tak pakai pun.

Elyn Sani said...

sejak ade anak... sume bende yg nk dibeli mesti dipikir berjuta kali. risau plak duit x cukup sampai akhir bulan hiks....

akak pun cume pakai pencuci cap olay... beli cream die free pencuci muke .... amat jimat hihihi

Anasfadilah said...

mel:;mama saya ajar,lagi banyak duit lagi kita kena jimat..hehehe..asek spend,spend,spend...kita save,save,save pule....hehehe

p/s::tak buat lagi la diaper beg tu,kalau saya buat nanti,InsyaAllah buh kat kedai chomel! :)

lovelymummy::bidadari ada,tengah duk makan...adik ipaq bagi... :)

missy farah::strong women?! *pengsan..*

saya cengeng la awak...hehehe

kak elyn::say pakai cap st.ives...tapi apa2 cap pun ok,asal senang dapat dan seswai dgn ukuran poket...kehkehkeh

NM said...

since ada baby ni..sya kene downgrade la my skincare product..huhu..takley gune clinique dh ler kot pasni.ape brand plg muah skrg ni?(bekira betul skg ni,..beli toy utk qaisara tak bekira pn kan...isk,penangan anakku..huhu)

Miss BumbleBee said...

kalau tawaf guardian ker watson ker.. kan ada set miniature siap facial wash+moisturiser+toner. sure ada 3-4 brand, cuba try test.

beli yg itu dulu, kalau puas hati (pabila wajah kelihatan lebih anggun)..baru beli yg normal pack. nanti kalau beli yg pack besar tak sesuai ngan muke, nanti membazir pula...

rina said...

saya pon jenis byk pk b4 beli, selalu berjam2 belek, last2 letak balik sbb naluri hati byk ckp "ko takkan pakai menda alah tu.."
itu kalau barang utk diri sendiri la.. dulu..
tapi sekarang barang utk fatin..laju je tgn capai, alih2 dah 200+ bill @_@.
utk skin care product, saya pakai brand Skin Food.. sesuai dgn saya, taktau la kat penang ada jual ke tak.. harganye mahal tak mahal, sbb dia takde jual quantity kecik2, terus facial tube yg besar tu..hehe

eiNa said...

betuii... saya amat bekira skang.. bedak dah abih pun duk kukut laggii... bukan bekira kut.. bejimat....

pencuci muka pun pakai jimat2..

erk.. lyn(mamasarah) bidadari tuh utk apekah? bagus ke? cemana nak survey...

Mrs.R @ Emi said...

betul...anak no 1 skrg neh...
so..mak2..xyah la nk pakai brg branded sgt...kecuali yg berpoket tebal la kan...
sy hanya guna olay....kecantikan dlaman lak makan manjakani org kampung mertua buat.....