Search This Blog

24 January 2008

::a girl or a boy?::

its still early to know wether my baby is a boy or a girl..i dont mind,as long as my baby is born healthy..

ada satu persoalan yang membelengu saya sekian lama (tak la lama,baru2 ni je...setelah eavesdroping pada dua perbualan collegues saya...)

A::org lelaki ni suka kalau dapat anak lelaki first..

B::ha'ah..betul..sama macam makcik saya,suami dia suka sgt haritu dapat anak lelaki..

saya hanya mendengar (kerana sibuk berada di depan komputer..sibuk apa?paham2 sendiri...)...Perbualan mereka ini,sidikit tak banyak menggugat perasaan sen sentap saya di kala sibuk menaip...tapi saya tak menyampuk,memandangkan opinion saya selalu bercanggah dgn mereka ini,dan mereka tidak dapat menerima idea baru yang segar dari org macam saya...input pada fikiran meraka ini sangat lama dan sukar di ubah...jadi saya diamkan diri dan terus menaip

malam itu saya bertanya pada En.Suami

saya:: abg suka anak lelaki ke perempuan kalau 1st?

En.Suami::dua2 pun suka..tak kisah pun...

saya::kat opis kan,ada org tu kata org lelaki ni suka anak lelaki first,betul ek?

En.Suami::takdelah...mana2 pun ok..

saya::tapiiii..

En.Suami::abg tak kisah la...biar la org nak kata pa pun..

saya::ohh...ekk?

saya berfikir lama...baba dan mama saya anak first perempuan,makngah saya anak first perempuan,uteh saya anak first pun perempuan,uncle man saya anak first pun perempuan,pak long pun anak first perempuan,mak lang saya pun anak first dia perempuan,cuma auntie sorang je anak first dia lelaki,tapi dia pernah mengalami keguguran akibat baby diluar rahim atau ektopik...

mereka semua gembira je...tade masalah pun anak perempuan first...anak itu anugerah...perempuan atau lelaki itu bukan manusia tentukan..masih ada mitos ye dikalangan org2 di sini,bagaimana menentukan anak lelaki atau perempuan dalam kandungan,antaranya yg terbaru saya dengar

1. Kalau kita mengandung,dan tiba2 ada budak kecik lelaki baya 2 tahun macam tu suka kat kita maknanya dalam kandungan anak perempuan.Dan sebaliknya kalau budak perempuan suka kat kita maknanya kita mengandung anak lelaki.

(tade kajian membuktikan ini...pandai2 saja kamu org ini...hari itu di giant ada budak kecik lelaki dan perempuan tersenyum pada saya..maknanya apa?kembar???)

2. kalau suka bersolek cantik,maknanya anda mengandung anak perempuan..

(kalau ngandung anak lelaki,perempuan mengandung kena pandai kencing berdiri ke???)

mitos bodoh..Mythbuster (jamie and adam) tolong siasat benda ni...absurd sungguh (pada pendapat saya la...)

makcik2 sekalian sekarang ini kita ada satu benda yang sangatlah canggih nye,dinamakan Ultrasound scan,dan ada yg lebih canggih iaitu 3D ultrasound/sonogram scan..nak tahu sgt pi lah scan..susah2 aje nak predict.Ceh!!

p/s::Allah dah bagi tu terima saje....saya mendoakan anak saya sihat,sempurna InsyaAllah...

7 comments:

wawajoe said...

ada kawan dulu masa pregnant, glowing jer muka dia and dia suka kaler pink. We predicted pompuan. Alih-alih kuar lelaki...hahaha..
Masa pregnantkan Danial, i was so lazy buat keja rumah but full of energy berjalan sana sini.

We are coming to see you guys in June (masa cuti sekolah). Insya-allah 1-4 June. Nak holiday kat Pulau Mutiara!

Anasfadilah said...

kak long::mai cek mai!heheh...InsyaAllah masa itu da 7 month..hehehe..kak long,dila sekarang suka masak,main doll house,make up2...apa anak perempuan ke?hehehe

Taichee~@! said...

ker ker ker...

Farnee typical malay myths kan?
Hehehe...cop! Perut kamu mms tu, bulat ke depan ke ke tepi?

Kalau bulat depan = laki
Kalau bulat tepi = pompan

Wakakaka...
Yeah. Rite.

Anasfadilah said...

kak naz::perut org bulat depan la...sgt round..

wawajoe said...

hahahaha..tunggu laa bila dah leh scan nak nampak jelas nanti...
kalau tetiba nampak `tut`..sah lerr anak jantan....apa-apa pun janji baby sihat...

Arin said...

my time..i was soooo active..sekali kuar..little hanum daaaa...sampai la nih dia sungguh active..la nih dalam proses memanjat sana memanjat sini..

Anasfadilah said...

kak arin::hanum mata die bulat betul kan?comel sgt (dila sekarang pantang tgk baby rasa nak cubit2 pipi diorang ni,geram sgt,cute jee!!)