Search This Blog

21 January 2008

::Berpantang::

oleh kerana saya sekarang ini bulat seperti belon adanya, ramai yg bertanya.."nanti nak pantang kat mana?"...saya malas nak beri kan jawapan,tapi kerana saya baik (perasannnn!) saya kata "tunggulah baby lahir dulu,InsyaAllah.." (ini nama dia jawapan demokrasi ye...tak berat sebelah)

sekarang ini saya tinggal di bahagian utagha semananjung,jadi bab2 pantang ni merupakan isu2 sensitip dan sen sentap orang melayu..(sesiapa nak tahu,berpantang yg saya maksudkan ialah berpantang lepas bersalin ye..)

2 minggu lepas saya di nasihat oleh sorang nurse pangkat makcik, dia berkata kepada saya "esok kalau berpantang jgn ikut cara macam org dulu2,makan nasi dgn ikan kering saja,macam mana susu ibu nak bagus kalau permakanan ibu tak bagus,makan protein,karbohidrat dan zat2 lain..dah cukup nutrien dalam badan baru susu ibu bagus,badan pun cepat sembuh luka"

saya mengangguk tanda setuju (dalam hati:betul,betul,betul)..

di satu hari yg lain pula,ada org memberi kan dua sen nye pada saya (as in two cent)..org ini berkata pada saya "memang la doktor kata lagu tu,depa sakit depa ada ubat,dr. kata makan apa saja nak makan,tak yah pantang,sat lagi demam,ketaq satu badan,hang tanggung sendiri.."

nurse kata makan yg berzat,bukan dia kata balun semua..sensitip plak org di atas ini..

pada pendapat saya...ibu2 yang baru lepas bersalin haruslah memakan makanan yg seimbang seperti yg tertera pada peramid makanan



read here for more

kurangkan minyak,garam dan gula dalam masakan. Makan makanan yg direbus,stim atau bakar..guna minyak sayuran kerana ia kurang kolestrol...kenapa ibu2 yg lepas bersalin terpaksa berpantang makan,hanya nasi kosong dan ikan masin!! are u nuts!!

kalau boleh,jika diizinkan saya nak import mama saya dtg penang..my mama knows what best for her children..

bagi ibu menyusu,tidak di galakkan makan betik atau benda ber 'angin' contoh kacang pjg,takut nanti anak kembong perutnya..betul ke?saya tak tahu,pasal tade pengalaman..nanti saya tanya mama saya.

mat saleh ada pantang tak?

p/s::En.Suami kata dia nak bg saya makan rebus2 aje...emmm

7 comments:

wawajoe said...

During my 'pantang' days, my mom (a.k.a. your mak ngah) masak banyak part hati ayam. I lost lots of blood, so the hati can ganti balik the blood. Overall it was nutritionious food (you knowlah my mom..she's a) nurse maa...the modern one! She didn't believe all these petua orang dolu-dolu esp part yang dahi kena letak apa ntah..Alhamdulillah Danial tak kembung pun masa dalam pantang. Sekarang jer banyak angin and asyik kentut kat mama dia jer!

Anasfadilah said...

kalau mama sendiri jaga takpe tau kak long,tapi kalau mak mentua jaga...tak tahula mcm mana...harap2 nanti,mama dapat jaga saya...huhhuhh...kalau boleh la...kalau tak...huhuh

p/s::daniel kentut kat mama dia...ceh!naloo betul

Arin said...

beb..time pantang yang paling best leh curik2 minum ayo sejuk..besttttttttt..

Anasfadilah said...

kak arin::curik2 minum..hehehe...bagus2 idea bernas...hehhe....shhh!

Miss BumbleBee said...

i witnessness my two sista pantang and yes, mak ngah so-called anti ngan orang yg 'invent' nasi & ikan kering nye petua. kena makan makanan berkhasiat, baru boleh rejuvenate body..

kita org sains lagi lah kan? kan?

insyaallah, itu akan datang..yg pasti tgh pregnant nih makan kena healthy diet yee..

*hugs*

Anasfadilah said...

kak yan::*whispering* org kat sini tak paham...sibuk compare org dulu2..Ya Allah tension kak yan..diorang tamau dgr pendapat...haih *geleng kepala*.bila kata cakap,sibuk potong,kata.."ikut hang la,badan hang yg nak sakit pun"...ada ke patut...

Anonymous said...

hahahaha..nak wat camner dila, dah kawen nih, kena kawen ngan family dia sekali. Nasib baik mak metua ku jauh di selatan..kuikuikui...

p/s: si naloo tuh kata lepas kentut, " Uih, busuk gile amar kentut,"