Search This Blog

10 July 2009

*u cant cheat me*

pagi-pagi saya buka email

and dapat email ini


its from maybank saying that my account kena suspended la konon, so dia suruh activate balik

oleh kerana saya ada KedaiChomel,and saya tak mahu nanti kalau ada orang nak bayar NC tak boleh masuk

saya terus klik kat link yang dia bagi tu

clearly stating the link is www.maybank2u.com.my

saya terus click dan terus pegi kat login M2U

tapi saya tengok balik address link kat atas

and link tu macam ini

http://www.rucx225m2u.com/M2ULogin.htm

untuk M2U login yang original ialah

https://www.maybank2u.com.my/mbb/m2u/common/M2ULogin.do?action=Login

semua transaction bank yang selamat harus ada

https:// bukan http://

so memang itu scam

so korang semua beware..senang-senang sekarang orang nak tipu kita..yelah kita risau akaun tak boleh masuk so kena reactivate..

bila kita risau otak jadi autopilot untuk selamatkan akaun,betul tak?

jadi hati-hati semua

'peragut' bukan hanya kat jalan

diorang juga ada dalam world wide web!

blogger-emoticon.blogspot.com


p/s::i tried calling Maybank service centre..haprak! tade sape layan. jadi acane acik nak mengadu ni..ate acik pun tampal le email scam ni untuk hangpa semua supaya lebih berhati-hati

note :: tak semua orang sedar akan scam kadang-kadang,kerana terlalu sibuk orang terlepas pandang,lantas memberi sahaja maklumat peribadi rahsia, im putting this up so people would realize and sit back and relax bila berhadapan dengan phishing/scam/fraud whatever they call it...sharing is caring,no? Dils : u didnt know,maybe kita telalu risau pasal tu kita bagi,not knowing itu ialah pendita penipu..maybe i would do the same like u kalau dah risau..next time kita berhati-hati sahaja :)

21 comments:

yaya said...

ayo.... takut la aku baca entry ko kali nih, tapi thanks al ot kerana memberitahu. sangat berguna dan membantu semua orang. Baguslah anasfadila neh. u go girl....

Mommy Lyna said...

Kat m2u web ada link nk repot phishing site ni. Menatang ni dipanggil phishing. Tgk kat mukadepan dia.

Anasfadilah said...

kak lyna::dah letak :) thank ye bagitau..

Arin said...

wahh..betul tuh..peragut ader kt mana2 je..

MIK'YAL said...

gud entry...tak tahu pulak ada scam camni.thanks !

Farah said...

pernah gak dpt camni..tp buat tak layan je..

3740Journal said...

nasib u bijak pasal http & https tuh..hehe

Queens said...

My dear..bank bank tak akan email2 customer dia any information :)

jngan buat apa2 tau kang ilang duit dlm tu..

Cikpid said...

sy dh 5 kali dpt email camni..memula rase cuak..tp buat dek jek sbb husband kata tipu jek tu..

ade tu ag x logic sbb die kata account maybank sy akan di suspended..padahal sy xde accnt maybank..muahahhahha

Mrs.R @ Emi said...

sy pon pnah kena..cimbclicks..n penah emel report kat dorang nyer customer service..sampai skang sepatah haram pon xreply

eiNa said...

slalu gak dpt emel2 cam ni..suh reactivate ler.. tp sy terus delete jerk.. :D
malas nk bace..heeehee

Dils said...

Hoho. Scam camni mmg hampesh. Satu lagi yang sangat ampesh yang tepon kite tu

"Kami wakil dari Maybank Credit Card, Cik Dila ade kredit card Visa bla bla bla. Skang ni kami nak verified number, sila tengok blakang kad kredit cik Dila, ape no 2 yang terakhir yekkk.."

Aku binci siallllll mende tu. Penah kena skali. Hahahaha *SAYA MEMANG NAIVE* , tp lepas dh bagi, terus mcm "BODONYE AKU" and directly call Maybank and cancel card sbelom die org sempat charge. Fuh!

I asked Maybank about this and die org sendiri cakap... "Kami sendri takkan mintak no security , sebab itu memang security code personal customer" . So bile next time orang camni call mintak no security kredit card. Jangan jadi bodo mcm saya! Letak je la tepon , tapi aku memang suke nak bidas dengan bgtaw balik statement di atas itu

Panjang tul comment aku

Obefiend Weiland said...

banyak yang kena. tak perasan url!

haha

Cool said...

huish manyak phishing laaaaa@!~

Elyn Sani said...

woh tq2!!!!

Anne said...

nasib baik dila ni seorang yang berhati2.Klu sy yg kelam kabut ni mungkin dah kena. Takutnya!

Eliss said...

aku selalu dapat yang CIMB..kat CIMB site ada cara nak cam spam macam ko dapat ni...

♥cybermummy♥ said...

Huiih !!! Danger ni . Kat sini pun ada gak kes yg cam ni . Takut sangat. Yelah kita bukan nya org kaya so kalau lah duit yg kita simpan bertaun2 tu ilang tak naya tu.
Dilla saya ada Award untuk awak sila lah ambik kat blog saya ye .Time kasih .

arezura said...

I'm workin wit MBB, so tell u someting.. 'jgn trpedaya!!' HaRUS!!

Dh byk kes yg branches trima cmni..tp ada gak cust yg x alert!

Kak Lia said...

ignore kan je....salu gak dapat..

Rieyuzie Zainul said...

huh..betul2..yg credit card tu saya dah pernah kena..huhuhu! masa awal2 pakai credit card dulu..x tau kan..ingat apa bendanya..tapi bila dah sedar, late already..nyesal x sudah!