Search This Blog

26 June 2009

*sujud syukur*

saya tak tahu nak kata terkasima terkedu rasa nk terduduk pun ye tatkala menerima panggilan dari baba

"Alhamdulillah,hari ni baba dah selesaikan obligation baba pada kamu"

*pening* " obligation apa ye ba?" balas saya di hujung telefon

"baba dah langsaikan ptptn kamu hari ni"

korang ingatlah kan,saya nak rasa apa

a. Lompat bintang pasal happy sangat bapak bayarkan hutang sazeli

b. Rasa bersalah gila bapak,pasa belajar pun tak pernah dapat dean list

c. buat muka stone aje,tak ada perasaan langsung

hutang PTPTIPU saya ialah RM11K,acik korang belajar malas pasal tu tak dapat tajaan Shell,Petronas mahupun JPA..Miahahaha!

saya dapat 'pinjaman' separuh aje,nasib saya tak bersekongkol dengan teman lain nak dapat pinjaman full hari tu,hikmah dia baru nampak sekarang

pinjaman separuh pun,separuh nyawa nak bayar tau ke?

saya ada bayar ptptipu,tu tapi saya allocate duit RM50 aje setiap bulan..boleh gitu? yuran perkhidmatan segala dah 70% dari RM50 pun..sampai bila nak habis kan? (kamu ingat ni hutang karpet bangla ek Dila?)

ntahlah..saya rasa tidak best didalam dada..tapi saya bersyukur juga kerana itu juga satu bentuk rezeki Allah nak beri

saya tak minta baba bayarkan, tapi tulah orang kata rezeki jgn ditolak kan?heh..

malu betul saya dengan baba di kala ini

sudahlah belajar tak kemana pun

baba pula yang langsaikan hutang belajar tu

baba kata itu obligation dia terhadap anak-anak dia,iaitu memberi education yang cukup utk anak-anak dia

besar sungguh jasa baba dan mama pada kami semua...sumpah tak boleh balas sampai mati

terfikir saya sampai sekarang apa obligation saya terhadap mama dan baba sekarang ini?

p/s:: Baba kata,cukuplah dengan doa dijaga kesihatannye sentiasa. i broke down and cry.

26 comments:

azfar said...

Huhuhu tu la pengorbanan mak ayah untuk2 anak2 die.. parents aku pun byk tolong aku, terutama financially, even to this very day. Aku pun malu gak... haha bila aku ckp xyah la kasi duit (sbb nk bayar yuran MSc) coz aku dapat gaji RA, bleh la nk simpan.. pastu mak aku tanya balik "penah x die susah bagi anak2 duit untuk blaja...?" hahaha terus je amik duit tu.. wakakaka... syukur rezeki jgn d tolak.. (haha tp skang dah dpt scholarship xde masalah..!)

So hargailah parents anda, sayangilah & hormatilah mereka, doakan mereka sihat dan sentiasa diredhai Allah.. amin.

p/s: testing guna P1 wimax ni... not bad gak.

Obefiend Weiland said...

ptptpu memang tak hape2. hutang walau bayar, dah naik 1k. hampeh

-tira guna akaun gmail abang
mekasey!

Anasfadilah said...

tira:: weh,org malu ni nak balik kl.uishh..byk beno tu jumlah nye..

azfar:: wimax kat area penang macam tak dapat la..aku tengok map area coverage dia..kat bayan lepas pun tak dak..ingat nak tukau la/..hehee

oleh iu jgn derhaka pada org tua :)

Queens said...

alhamdulillah..
ya tuhan beri rezeki dlm pelbagai bentuk adikku ..

:d

chics said...

Ye betul, memang malu tapi kadang-kadang aku buat je muka tak malu. apa nak buatlaaaa, orang nak kasi ambik jelaa heehe

Farah said...

waaah besnyee dila...utang dah langsai...alhamdulillah...btul jugak kata bapak kamu itu..doakan la die selalu..kalau dpt duit bonus jgn lupe2 hulur hehehe..

Elyn Sani said...

beruntung nyer kamu dilla..... akak pun utang mara byr cam kamu 50 hengget sebln hihih.... jd la dr x de kan!!

Dils said...

wah best best,

my ptptipu... is erk... haih. Tak terkata la aku.

Anasfadilah said...

kak tiara::itulah..rasa syukur sama,rasa sedih dan malu pun juga berbaur di dada ku ini..


ahadiat akashah lagi..emmm

chics::itula pasal,dengan tak malunye terima saja..lalalal

Farah::duit bonus dah lama diulurkan..hahaha..apakah!rasa macam sazeli kejap

kak elyn::tu lapsal biar sikit tapi bayar,tapi tulah,saya bayar ptptn tapi tak pernah nampak pun duit utang tu berganjal jadi smaller digit..ceit.

tulip said...

syoknya la..

Anasfadilah said...

dils:: at first i saw the digit utang pun tak terkata,sekarang pun..tak terkata..

Anasfadilah said...

tulip::ALhamdulillah,Allah kurangkan sikit beban saya..kalau tak tak tau la macam mana.

Eliss said...

syokknyaa..suh laa baba bayar untuk aku sekali..tetiba declare adik beradik..wahh..hikss..31K jenuh ni nak bayar..tarik napassss..hembus :P

Anasfadilah said...

eliisimie::31K boleh down payment rumah wooo..heheh..ye tarik napas hembus dan bayar..kalau kerja kerajaan bukan boleh potong bulan2 dari gaji or kwsp ke? senang sikit rasanye..saya kerja kontrak tu pasal kena allocate duit sendiri

Cikpid said...

wah..syoknye..untung kamu ni..hehehhehe

sy pon ade utang ngan PTPTN..byr rm50 jek permonth smpi pencen agaknye byr utang tuh

Anasfadilah said...

cikpid::Alhamdulillah lah cikpid,rezeki saya..kalau harap saya nak bayar memang tak habis bayar..

Taichee~@! said...

Alhamdulillah...
Abah banyak berkorban utk anak2nya..tak kire sapa pon.

3740Journal said...

alhamdulillah.. bestnyer..

i masih lg terkedek2 nak membayr..huhu

Anasfadilah said...

kaknaz:: true enough.semua sama rata,semua dpt bahagian masing2

azza:: janji bayar azza :)

QueenBz said...

Huh..kite serupa!
Nasib dapat separuh..
My hutang ptptn ade lagi 5k hr tue..
tp tibe2 plak jd 6k lebih..
Hampeh!!

Naseb baik dpt pinjaman MARA skrg..
So,katakn tidak pd PTPTIPU..

Salam ziarah, salam kenal!
=)
chentaaqieshzahir.blogspot.com

Anasfadilah said...

balkidz_hunny :: banyak dah bayar tu,tapi tulah,ptptn ni,charge perkhidmta mahal sungguh,amek interest lagi semua..

p/s::Hi :)

Hot Mummy said...

bersyukur dila,ada baba yang baik hati tolong bayarkan ptptipu tu...mmg rasa sape yg dpat pinjaman ptptipu ni sengsara bila time nk bayar sbb interest dia tinggi gile...nasib sy dapat pinjaman dari mara.dah nk abispun bayar...

MatAhaRiKu said...

wah besh nyer..sob..sob..terharu gila kalu saya..dh bererti sgt ..hilng stu beban kat kepala ni..n u must be a good daughter to them..sure!

Dayah @ Real Ummu said...

alhamdulillah..dah langsai satu hutang yg membebankan...

saya pun dok ingatkan kat adik yg baru habis belajar.ada utg ptptn yg dia kena bayaq..sapa lagi nak byrkan utk dia.papa bukan byk duit.

p/s: special thks to JPA n Majlis Raja2 yg sponsor saya n husband..

Nadiah Sidek said...

betul la..dh hbs belajar ni mmg rs tertipu dgn ptptn. bunganya bkn main lg tinggi. huhu

ummuilham said...

hurm..
menyampah ptptipu itew..:)