Search This Blog

04 March 2009

*biskut*

saya ada masalah..

bila berada di bahagian utagha ni,biskut itu adalah roti,dan roti adalah roti

setiap kali En.Suami nak makan biskut,dia kata

"tolong sat amek roti"

dan saya akan bertanya untuk kesekian kalinya

"roti,roti atau roti biskut?"

tensen tau ka..

saya tak mahu Ziyyad growing up getting confuse dengan roti dan biskut

roti is bread anak,and biskut is biskut la

sape yang invent perkataan roti untuk biskut ni ek?men susahkan saya ajelah..


situasi setahun akan datang :


"mama,Ziyyad nak roti..."

"nah"(sambil bagi roti gardenia)

"mama,Ziyyad tak mahu roti yang ni,Ziyyad nak roti empat segi tu"

"roti ni empat segi la...well, all most"

saya tak mahu berada dalam situasi diatas ini,sanagt memeningkan kepala


p/s::roti meri mau ka?

p/p/s::i just discover that my nursing cover is cheaper compared to other, 50% cheaper..hows that!

so visit KedaiChomel, we are always open for you :)

23 comments:

Aku Bukan Bidadari said...

kat utara..coklat kami assume ialah gula-gula ..hi hi hi

nak teh susu maknanya ialah tea yg campur susu hi hi hi

byk lagi dila kena belajaq..

Anasfadilah said...

tiara :: tu lagi satu...ceklat..nanti ajar Ziyyad cakap stail kl je lah,senang,tak penin...hahaha

Elyn Sani said...

hiks teringat dulu time blaja.... ade member org utara.... i ajak die pi mkn.... die bleh ckp "segan". erk nk mkn pun segan!!!!

lor rupenyer segan tu malas maksud die hahahahah

Mrs.R @ Emi said...

hihii..baru tau roti=biskut
adui..nnt kalo ziyyad ckp "emily, sy nk roti (biskut)"..pastu emily kasik roti gardenia..mesti kena marah ngan ziyyad..hihihi

*merepek di pg hari*

Liyana Shuib said...

hehe..satu lagi kasut..semua sandal.selipar pun kira kasut tau..kami orang utara ni bukan apa..jimat penggunaan bahasa..tapi pelik..bila cakap..semua macam faham je walau satu word tu boleh bg banyak makna..hehe

Anasfadilah said...

elyn ::ye segan tu malas,hari tu dila cakap kak mak segan nak p kenduri,dila maksudkan,malu..tapi mak dah paham lain kot...wahahaha...nak nanges worr

emi ::takpe emily,makcik ajar Ziyyad cakap stail kl..lalalala

Anasfadilah said...

yana :: tu pasal la kan...jimat betul org utagha ni

babyelle said...

haiya.. aku pon pening mula² menikah ngan org baling..
roti=biskut
gula²=cekelat
warna coklat=warna koko
segan=malas

huhu... sampai la kadang² ade certain words still xpaham..
*boley request DBP tolong wujudkan kamus utara x? hehehe...

Anasfadilah said...

babyelle :: tulah kan..banyak lagi words utara yang saya tengah blaja ni...hatta dah duk penang dekat 4 tahun..

3740Journal said...

ala senang gune english jerk.
this is bread
and
this is biscuit

hehe..
apply kat en suami skali.

barula kurang sket pening. hik hik

Arin said...

dulu , vocab anum untuk roti = iteknek..then after few times attempt mengajar..so la nih roti = ruti ..kira ok la..dah paham dah..:)

KV said...

kt kelate gula2 kami panggil coklat. Tp taktau lak org utara panggil biskut tu roti. Hihi

Anonymous said...

salam, i ada jual tight for baby come visit http://tightforbaby.blogspot.com/

NSS said...

teringat aku ngan kawan sabahan aku kat matrik KK, sekitar tahun 2000.

*petang ahad yang boringgg, tak outing, sangap giler...

aku: weh.. lapar laaa.. ada mende tak nak makan? lapar aaa..
dia: hah! sia ada roti! jom pigi atas! (bilik dia).

wah dengan terkocoh2nyer aku sauk selipar lari2 naik tangga terbayang2 ROTI.. nyum2.. best2! aku siap bawak jem strawberi.

bila sampai depan pintu bilik dia,

aku: mana2 roti? *dengan senyuman sampai telinga
dia: nah mari. masih banyak lagi ni hehee. (sambil goncang2 tin biskut + sound efek biskut2 berlanggaran dalam tin)

aku: *dgn mimik muka yg x dapat di gambarkan* mana?
dia: laaa ni kan yang aku sedang pegang nih!
aku: haaaaaaa! *jiwa ranap* ko tipu siot! ni biskut kering laaa! bukan nya roti! *suara paling frust mcm nak nangis + satu paras blee dengar

dia: *innocent* loh aku panggil inilah roti..
aku: ini aku panggil biskut! *muka sebik* yang roti tu roti laaa.. abis tu ko panggil roti yang lembut warna putih tu apa?
dia: oowh itu aku panggil BREAD..


ooohohohhohhhhoo terima kasih siti zainab atas kenangan terindah ini.. HAHAHAAAHAHAHAHAH

Anasfadilah said...

achim:: tak boleh blah..bila dia cakap roti dia panggil bread....hahaha...kalau aku pun nanges weh dengar...

mummy_adam said...

pelik nyer.. pelajaran baru untuk hari ini.. hehe.. saya baru tau ada penggunaan bahasa yg short cut camnie.. all in 1.. selamat belajar.. ;)

Anonymous said...

ce amik maid indon lagi penin.

Ikan = segala jenis benda yg bole dimasak buat lauk. Ayam pun ikan, dagin pun ikan, ikan sah2 la ikan. Pas kena tegur dia tuka sikit.. Ikan ayam, ikan dagin. Hehe.

Panggil Mami = maknanya mami panggil.

Kuih = segala jenis kek, kuih, biskut,etc.

Wah. Mari belajar bahasa.

Anasfadilah said...

kak lyna :: ikan daging,ikan ayam...apakahhhh! penin..

bak kata Azza,kita cakap english je la....heheh

Emma said...

pecah perut akak tahan gelak... baik baca entry dila & komen2 tu semua.. lawak!!!

akak xtau lak pasal kes roti nie? sbb family akak semua kata roti=bread, biskut=biscute...

jgn xtau, org penang byk ckp omputih tau... x main la pasar2 nie... kitaorg p market..

huhu

-mama emma-

Anonymous said...

wakakaka..

kena duk kat penang lama skit...baru bleh master the slang eh...

Eliss said...

pelik tapi benar ni..first time dengar..

A.I said...

wehh.. apa hal.. ni Malaysia la.. bukan Bangla.. sama apa, semua boleh faham..
- x caya tanya kat Ipin..
- betul.. betul.. betul..

kakLuna said...

ya..mmg roti itu biskut..

bernyawa tu maksudnya bernafas