Search This Blog

02 July 2010

*observer*

saya perasan,masa Ziyyad setahun lagi,dia dah tahu his way to certain places

masa dia setahun,kami hantar Ziyyad ke nursery,tapi mungkin tak sesuai duduk nursery Ziyyad akan nangis tiap kali on the way ke nursery

he knows the route

bila sampai je kawasan perumahan dimana nursery tu terletak,dia dah start nanges meraung tak mau pegi

sampai la sekarang ni,dia tahu route dia

kalau lalu depan ice cream parlour,cepat-cepat dia cakap "ma, nak aiskelim"

kalau depan kedai kek " ma,nak kek"

kalau tak nak balik rumah "ma..na mau alik,umah wan..ikut sini" (tak mau balik,pergi rumah wah,ikut sini) sambil show us with his tiny lil fingers arah rumah wan..

kalau sampai hospital je he quickly show his kaki sambil kata "injet..injet" (injet di kaki la tu katanya)

this ability to know which route go which way,adalah ability saya semasa kecil, memang saya penunjuk jalan kepada mama saya kalau bawa kereta (masa tadika masa saya kecik tu)

dan kadang-kadang di minta sanak saudara jadi penunjuk jalan

dan ayat yang selalu di ulang suara oleh mama saya bab tunjuk jalan ialah

" peladang ikut sinilah,itu pun tak tahu"

yeah i said that to my mom,peladang tu ialah kompleks peladang di aloq staq sana..

p/s: ability nombor dua,mulut tak tapis macam laser basilisk...hahahaha

1 comment:

Jiji said...

one thing laa kan dilod budak yg ada sense of directions ni kategori budak pintar ni!! petanda petanda awal kita nak kenal pasti kemampuan otak budak.

Tak macam aku!! waaaaaaaaaaa@!~