Search This Blog

19 July 2010

BAB 1

the thing that i feared has happen

Ziyyad sudah belajar itu perkataan bab 1, hantar ke rumah pengasuh yang ramai anak-anak,yang kalau bergaduh dan menyakat ada je perkataan keluar

Ziyyad tahu when and where to use the word bab 1..it is worrying me as a mother

memang ZIyyad masih kecil dan tak tahu maksud perkataan tu,tapi kalau dia kena marah dengan saya atau babhnya,perkataan bab 1 itulah yang akan kelaur dari mulu comelnya yang rasa macam nak cubittttt je,hish

setelah penat kami bagi Ziyyad time out setiap kali dia kata bab 1, saya try different approach

saya berlembut dengannya..

tapi setiap kali itu jugalah dia mencairkan hati saya dengan nyanian lagu "ibu..kau la...hatiku" missing notes tapi melodynya saya tahu..siap kucup pipi saya kiri kanan.

aihlah anak,kenapalah kamu ni menggunakan tektik keji begitu..cair teros.

tapi semalam another approach yang saya gunakan, sebelum tido..saya bercerita padanya

Ziyyad memang suka dengar saya cerita malam-malam sebeblum tido,jadi semalam saya cerita pasal "budak mulut jahat tak disayang orang"

the story goes something like this

"Pada suatu hari , ada seorang budak namanya ZIyyad,mulutnya jahat,suka kata bab 1, semua orang tak sayang padanya..Allah tak sayang,mama tak sayang,baba tak sayang, nenek tak sayang,mak tok tak sayang,wan tak sayang,atuk tak sayang,ibu tak sayang ,micik tak sayang..semualah tak sayang......"


ada lagi lah ceritanya malasa nak taip panjang-panjang...hahaha...so yeeah,mesti include semua yang Ziyyad sayang..micik tulah yang paling disebut kalau kena marah dengan mam dan babah dia..

so pagi ini saya bagitau dia

saya : " ingat tak apa cerita mama semalam?

Ziyyad " ngat!

saya: jangan sebut bab 1 lagi nanti micik tak sayang kan?

Ziyyad: kan! (ya)

saya:nak cakap lagi tak?

Ziyyad: na mau!

saya: janji?

Ziyad: janji!

tapi kan Ziyyad ni akalnya kreatif sikit,pernah kena marah hari tu pasal cakap bab 1,tau tak dia corner kot lain plak bunyi bab 1 tu antaranya ialah

baaaa, mamee,baby,biba...seriuslah dia tahu perkataan itu salah digunakan dii invent perkataan baru supaya tak kena marah...

tapi malam ni harus cerita lagi pasal "budak nalo bernama Ziyyad" ,i hope it works..


p/s: jadi mak bekerja macam nila,hantar rumah orang la nursery la ada aja yang diperolehi dan dipelajarinya..yang tak baik yang baik semua absorb sama sahaja.

bab1= bab*=oink oink

6 comments:

Unknown said...

akal panjang indeed!

hailahh ziyad.. tamau lah micik ajar kamu amek gambar lagi. hoho

Jiji said...

satu cara lagi, ziyyad sebut kambeng laa,, kesian kambeng takde org sebot@!~

Anasfadilah said...

jiji: ada gak aku suruh dia cakap buterfly,atau elephant,crocodile..tak jalan...hahaha

Queenin Murni said...

waa.. kamu ibu yg sgt penyabar dan penyanyang.. my adam penah dpt peel bila dia marah/kena marah, dia ludah. serius mcm samseng. tgn mak lagi laju dari akal. tak sempat main ngan psikologi, laju je mulut dia kena sepuk. :P but it works jugalah, ada la dlm 3kali kena, tak buat dah. :P

Anasfadilah said...

queenin:tak juga sabar,tapi saya perasan Ziyyad tak boleh cara pukul,dlagi kita babab dia lagi lau mulut kta bukan-bukan,babah dia ada rotan,tunjuk kat dia rotan tu dia tak takut..mulut kena jentik pun dia buat tak tau je..lagi rebel

so kena guna teknik lembut dan saikokan aje..hahahah

~Lady_D~ said...

erni...kena belajaq ni cara communicate dgn anak...hish..itu la...mcm seram lak..pengaruh budak2 mcm ni..huhuhu....