Search This Blog

12 January 2009

::am i a bad mother::

setiap kali ke klinik gomen untuk buat check up bulanan ke atas Ziyyad

nurse suka tanya

"masih susu badan?"

saya geleng..sambil cakap nada perlahan

"tak...dah tak bagi"

each time sampai la ni,saya masih rasa bersalah tak bagi Ziyyad hak dia,iaitu susu saya.

saya rasa teruk,sangat teruk..sampai sangat down kadang-kadang

kalau orang cakap pasal breastfeed,saya tak nak komen apa-apa...pasal saya rasa sangat teruk

macam dia orang ingat (BF mothers) saya ni tak berhati perut tak kasik anak minum susu saya

saya kagum orang boleh susu kan anak dgn susu badan selama 2 tahun..

wah!hebat!bagus...

saya tak boleh..saya teruk kan?

cakap jer la..




on a happier note

Ziyyad nak tumbuh 2 batang gigi... :)





p/s::ntah.

p/p/s::saya tak pernah kutuk BF mothers,tapi kadang-kadang saya terasa juga..baguslah mereka dapat bf..saya yang memang teruk.. :(

down balik

20 comments:

!Nt4N said...

ala rileks la..merasa gak si kecik tu ngan susu kita dulukan?

jgn la terasa sgt..yg penting anak kita sihat walafiat..pedulik la apa org nak kata..smpai kiamat pun diorang akan berkata2..

eiNa said...

tak la.. kta bukan emak yang jahat.. saya pun sedih tak dapat bg Aira BF pasalnya dia kuning susu ibu..

asalkan anak kita sihat,bijak, ceria dan cergas saya dah cukup bahagia!!!

Mimi said...

hahaha.. u know what, i pun ada terasa ngan some bf mothers actually.. sometimes they tend to undergrade fm babies (maybe its unintentional).. tapi senyap n sabarjela.. lumrah dunia la adik.. yg penting ziyyad sihat dan kuat!

NM said...

dilla@mama ziyyad..jgnla cepat putus asa..next time boleh try ok. kadang2 ape yg kita rancang,xsemestinya kita dpt.setiap kejadian tu ada hikmahnye..pd sya plak,kt entry blog sya kdg2 ada cite psl BF tapi,sya tak bermaksud nk kutuk ibu2 yg tak BF baby tu.so jgnla ada yg terasa..sya tulis kt blog sya tu(if ada yg tersinggunglah..) sebab saya jugak pernah tersinggung bila ada org perlecehkan saya..spt mcm sya ni miskin sgt tak mampu beli FM.. yg sebenarnya..semua ibu2 nak yg terbaik utk anak dia..itu saje.so awak pedulikan ape kata2 org tuh..kalau awak hiraukan ckp2 org mmg akan sakit hati je manjang. so be happy k!!! :)

Dils said...

huhu.. well.. even moi yg bukan lagi MOTHER pon kenkadang macam terkejut on some people harsh criticism on mother yg tak BF.

I mean la kan, nampak sangat la kan ade setengah orang memang tak boleh or mampu, kenapa nak kutuk2 or marah 'ignorant' or tak reti nak educate diri sendri. Kalau everyone mampu, kenapa ade term ibu susuan kan? huhuhu.

Tah hape2 la. Lagi tah hape2, kalau yang bukan lagi mother pon join in the bandwagon. Tunggu je la kalo die dah anak kan. Ape plak la die rase.

Emma said...

dulu, akak lg la segan bila ngaku yg ryan adalah fully anak susu cap gantung.. ye la... sbb akak x cukup duit nak beli fm (nie masa early pregnancy).. fm kan mahal...ahaks!!!

tp lelama tu akak jadi bangga la pulak, sbb susu badan akak tu la satu2nye hadiah yg akak mampu berikan kat ryan... akak kan x cukup duit, so ryan xde la mampu nak pakai brg2 branded (kalau beli pun kat BO or time sale).. hu hu..

cuma kekadang tu, bf mama share pasal bf story nie utk dijadikan semangat utk bf mama yg lain, yg mana dok ada hadapi masalah...

1 lg, kekadang mulut org luar tu, bila kita btau yg kita nie still bf anak kita, mula la kasi pandangan serong sikit... perli2 la... kutuk2 la...

so, dilah relaks la ye... janji ziyyad cukup mkn...

-mama emma-

Unknown said...

saya jugak seperti anda, ermm a bad mother...n mmg jugak sentiasa rendah diri with BF mothers n oso BF babies (coz they always said BF babies lebih tahan penyakit, lebih cepat progressn lebih tinggi IQ n so on). for me, bukan tidak mencuba, pump berjenis, supplement (beli online & offline), susu, petua Cina atau Melayu sume sudah cuba. tp susu takat dasar botol pun tak cover sume.
of course i wan the best for my baby, siapa tak nak kan. entah lar awak....sedih & down...itu yg sentiasa saya rasa....

p/s : jom kita buat entry bout FM babies plak ar keh...keh...keh...

Jasfyra said...

salam kenal...

anak2 saya pun bf xlama.yg 1st xsampai 6 bulan pun..yg 2nd habis pantang terus xnak bf..mmg rasa sedih, tp nak buat camne,dah anak kita xmo kan..lagipun wak, anak2 minum susu formula pun leh jadi bijak pandai..kan?

NM said...

nk tmbh lagik...tu la..saya ni fully BF sara selama 4bulan lebih ni pn tapi 2x gak sara selsema(even skrg ni pn dia selsema)..(but still ada yg perli2 kate baby yg Bf ni tak kene penyakit..)huhu come onla...baby pn manusia biasa..kalau takde penyakit lgsg tu pelikla kan..hehehe..

**saya pn susah atini..sbb production saya dh merudum lately ni.. :( **

JeP said...

ala erni, nak risau mender. i believe you already gave ziyyad tiga benda yang bukan hanya menjadi hak dia, tapi sebenarnya satu bonus for babies in this new age;

1. a comfortable, happy life.
2. a loving, most caring mother.
3. the blessings of being born a Muslim.

kalau nak banding with BF, i'd say you have more to be happy about. i truly think ziyyad is a lucky boy.

:)

Anonymous said...

eh..hello???? saya BF Danial 'Ammar selama 2 minggu jek, ek? Ada terasa atau down? Hell no! Who cares? Janji diberi makanan sampingan yang mencukupi and kesihatan dia di jaga, insya-allah akan sihat walafiat. alhamdulillah, he has grown up to be a fine young man and masih bertambah berat badan dan nafsu makan. Pedulikan apa orang kata.

p/s: Kak Arin mu bf Zara skang, takder laa aku tgk dia kerek semcm jer. But i envy her she lost her weight so fast...*sigh*

Elyn Sani said...

dilla jgn le sedih.... mungkin setiap org allah dh tetapkan begitu... asalkan ziyyad sihat alhamdullillah.

akak pun bg wafiq FM sejak lahir. igtkan mmg susu x kuar tp bersyukur sgt susu bdan kuar gak akhirnyer.

akak paham camne perasaan x bleh nk susu kan anak. x pe nnt mane tau 2nd baby dilla bleh susu kan plak. so jgn sedih2 tau.....

Mrs.R @ Emi said...

mungkin takde rezeki lg utk fully BF anak yg pertama...doakanlah, agar anak yg ke 2 kita leh fullt BF..Amin.

Anonymous said...

i pon dpt 2 minggu je susukan aidan..eh? entah2 tak sampai 2 minggu..i pon tak ingat dah & takmo ingat...buat stress je..i pon minum susu ibu i kejap je tp kitaorg rapat gile & i xde la pulak sakit teruk2 selama ni..alhamdulillah...
biarkan org2 yg xtahu tu berckp sampai penat..
at least bersyukur la kite mampu beli fm jugak.. :)

Anasfadilah said...

mama iman::tgh rileks la ni..hehehe

eina::bijak cergas...ye memang cukup bahagia...

mimi::undergrade..tu la macam sedih sikit....

lovelymummy:: saya nak berusaha nanti..thanks for the words.

dils::tula pasal,dah ada anak baru tahu.. :)...oh...anda bila nak ada anak ye...hehehehe :) ;P

mama emma::citer kak emma bf rayyan,saya suka bace..lama betul kak emma bf rayyan...syabas!

suryati::fm or bf...asal anak sihat saya rasa cukup elok dah kan...hehehe:)(tak perlu buat entry,takut nanti ada yg terasa...hohoho)

jasfyra::InsyaAllah baby fm juga boleh jadi orang yg bijak cemerlang soleh dan solehah...ameeennn

jep::thank you for your kind words...wah terharu nih...sobsobsob...eheheh :)

kak long::bukan kak arin and u also memang kurus ke..apedaaa...jeles..hahah...dila yg gemoks lagi bulat adalah...hahaha

kak elyn::dah tak sedih..ok dah ni thank you.. :)

mama emily::ameeennn.

Anasfadilah said...

annasuejie:Alhamdulillah ada duit lagi nak beli fm..insyaAllah masih ada duit...hehehe... :)

Anonymous said...

ape makcik cakap macam tu. kalo makcik mak teruk mesti makcik dah campak si ziyyad dalam mana2 longkang dah kan.

mami saya pun teruk jugak. semalam dia tido xpedulik saya demam panas. naib baik abiy saya bangun sponging kan saya. arghhh itu lagi teruk!

takpa makcik nanti next babies makcik bf banyak2 tau.

kakLuna said...

akak faham...akak pun feel totally the same..

psl apa tau..psl mana ada blog yg obsess FM kan? mau kena kutuk bkn je kat malaysia tp seantero dunia kot2 la yg terjumpa blog kita..hehe

alah dila..FM ni lagi la mengajar kesabaran dan kerjasama dgn psangan.

org yg BF ni husband dorang relaks je kan tak payah nk bancuh2 susu nk buai anak tgh2 malam..

tp yg FM ni pasti suami dpt involve susah senang nk melayan ragam anak..

tu pdpt akak le..akak pun x kutuk ibu BF..cuma kdg2 ada yg obsess.

Anonymous said...

will do what's best, but obsess much ?? nahhhh...

babyelle said...

xpela... Setiap perkara yg berlaku ade hikmahnye kan... budak susu botol kalo malam die dpt botol nnt die xbangun dh kn? sbb da kenyang.. kalo bf, die nk melekat je ngn mak die... seperti anakku itu.. huhu...

*tgh find da suitable time to honeymun wth my hubby, tapi kne pk bnyk kali sbb my son bf... wahaha...