Search This Blog

09 October 2009

*chronicles of Ziyyad's babysitter 2*

Sorry i cant wait for monday to post about Ziyyad's pengasuh babysitter (although i knew,nobody would read this on weekend,membuktikan ramai mengulat masa kerja on weekdays..kihkihkih..)

semlam petang kami mencari pengasuh baru untuk Ziyyad,menghantar Ziyyad semula ke Mary Kay adalah langkah tidak bijak

jadi,mak saya cari lah kawannya yang mengasuh budak,makcik tu dah tak boleh jaga pasal dah ramai budak tapi menantunya kata boleh (meanantu dia pun mengasuh budak)

masa kami tanya,dia kata boleh

tapi hari ni kata tak boleh plak..hancur hati saya

diberi harapan tapi dirampas semula

tadi jumpa pun,saya dah diam..takdak mood dah nak sembang..maaf katalah..saya kalau tiba2 sentap macam tu saya akan senyap je

takpelah,lebih elok bagitau sekarang kalau tak boleh jaga,pada jaga nanti halai balai (cincai) saja jaganya

petang tadi saja ada 3 orang pengasuh jumpa

semua saya tak berkenan

sorang tu garang,tak mesra langsung, sorang tu memang dah banyak jaga budak,sorang tu memang dah tak mau jaga dah,malas katanya

sekarang ni nampak macam dead end je dah

ada sabtu and ahad nak mencari pun..

saya tahu saya yang patut jaga Ziyyad,saya tahu

hati ni dah tawaq tak tau nak kata lagu mana dah

buat apa nak harap kat orang,saya ni mak dia,saya lah jaga

ikut jiwa ni nak benti saja kerja,duk rumah jaga anak

tak tahulah la ni lagu mana,kita tunggu pula part 3

p/s:: kan dah keluar slang utara..haih...

p/p/s:: thank your for all of ur comments at my previous post,im am truly sorry for not able to replying them one by one,as i dont have the time..busy cari pengasuh...doakan penemuan pengasuh yang baik dan solehah di temui ye kawan-kawan..






Chomel Nursing Cover

DSLR strap slipcover!RM15 only!

15 comments:

Farah said...

hihihi mane de ngulat dilaa..ai blog dr umah tau!

takpela harap2 weekend ni ketemula bbsitter yg mencapai tahap piawaian..

♥cybermummy♥ said...

dillah susah2 meh lah antar s'pore biar akak je yg jadi pengasuh ziyyad.
:D

Nadiah Sidek said...

hmm..payah juga ye. duk baca kisah2 cmni lg berat rsnya kalau sy memilih utk bekerja nnt...

apa pun, smg dipermdhkn dpt babysitter yg bagus utk ziyyad..

Ely Hasrul said...

ha bagus carik tmpt lein. harap cpt la dpt yg ikhlas nk jaga. aminnn

Cikpid said...

sy doakan Dila dpt jumpa pengasuh yg terbaik utk ziyyad..Aminnn..

sabaq no...mana tau ada hikmah mende ni jd..mana tau Allah tu sat ag nk ketemukan ziyyad ngan pengasuh the best abad ni ke..

SurayaHarris said...

mesti sakit ati kan..aku harap ada rezeki dapat pengasuh yg baik untuk ziyad..Amin..

nieda said...

alolo siannyer ziyad..moga dapat cari pengasuh yang baik..yelah pasti risau kan budak kecik hantar dkt org yang tidak bertanggungjawab...

Saya pun baru sebulan lebih resign, ntahlah saya tak sekuat ibu bekerjaya di luar sana, hati sentiasa risau terkenangkan anak...

rumiza.rashid said...

dila.be strong.semua ibu nak the best for their kids kan.

saya dah face perihal susahnye nak tinggal anak kat nursery after 8 months dapat jaga dia sndr.sgt susah ok!jiwa kacau stp hari gi keje mikirkan siannye kat anak.dgn ayah dia jauh lg.dia ms tu cuma ada saya dan saya lak terpaksa tinggalkan dia utk keje, dgn sblm tu xpernah berenggang wpun seminit.haaa satu hal lg, dia bfeed n reject botol susu, wpum bm inside.

the first 1-2 months sll intai mcm dila wat tu..sedih hati tgk dia duk kat ceruk nangis sorg2 :( until now, almost 4 months dia still nangis bila saya nak tinggalkan pg.cuma ok skit dr dulu.

tp saya sgt beruntung dan syukur sbb cikgu2 dia sgt baik.

opss sori pnjg lak.mcm blog aku lak..huhu.cuma mengimbas kenangan waktu susah dulu

littlemama said...

dila, sabar.. nanti akan jumpa the best pengasuh for ziyyad..keep on looking + don't give up

tapi kan in my opinion la kan (you can ignore my meraban ni..he..he)

things like this (baby sakit masa awal send nursery) memang expected happen.. masa 1st nursery dulu, izzah pun sama... dgn lantai tak mop la, penjaga tak cukup tangan la.. hingus meleleh biasa tengok kat semua budak (even anak owner sendiri pun meleleh hingus hijau... yuck)..

so masa tu izzah selalu kena eczema kat jari tangan, jari kaki, even muka.. pastu kemuncaknya kena early broncitis and warded at the same time me miscarriaged for 2nd baby.. bayangkan how big ketensenan me.

tapi me tak stop hantar.. sebab that's the only nursery yg dekat tempat kerja + me tak leh berenti keje sebab nak support husband

me only can find the best ubat for ezcema, the best doctor for izzah, kena keep on buat surprised spot check kat nursery, selalu soal penjaga dan sounds direct to the owner... lama2 depa tahu mama izzah ni cerewet so izzah kena jaga betul2.

kalau tak sebab area tu tiba-tiba jalan jem melampau-lampau (me always late to ofis) + the owner nak pindah nursery... rasanya me still send kat situ.

anyhow, samada send nursery ke.. pengasuh ke...semua ada pro cons nya... semua ada the BAD consequences.. cannot lari from that..and should not deny that either..

even the current nursery pun ...pengasuh sgt okey, so far tak pernah tukar orang.. tak mcm 1 st nusery asik2 resign je pengasuh, kebersihan ok, safety ok, time balik semua budak2 tak comot.. but sebaik mana pun bad things still can happen (mcm izzah tak dibagi susu masa mula2 hantar + izzah terhantuk masa tatih sampai dahi luka ada parut + sometimes eczema kat muka + sometimes lebam kat lutut)..

we as parents kena tak charge of the situation.. call the owner... ask why, tell them our concerns, bagitau special needs of our baby dsb.

anak menangis masa hantar nursery also expected juga.. even izzah still nangis kadang2 walaupun dah masuk 8 bulan hantar nurseri tu...memang dah tabiat budak can sense perpisahan sementara..and memang as ibu.. the cry break our heart.. tapi kena telan ... sebab me tahu, me can't afford to resign and jaga dia sendiri for now.

panjang la pulak me meraban ni.. so.. just take charge of the situation... masalah + ketidak puasan hati ada di mana-mana.. yg penting cara kita handle..

ada pepatah kata... keluar mulut harimau, masuk mulut buaya...for me...sebelum masuk mulut buaya, bawak kayu besbol ke,, kayu golf ke.. supaya kita boleh sendal mulut buaya tu dan keluar masuk sesuka hati kita..

ok..me dah habis meraban....good nite!

p/s me pun tak ngular tau..he..he

babyelle said...

haih.. mmg nursery gitu kott.. saye pon penah sekodeng satu nursery ni b4 nk decide nk anta anak ctu.. mmg bad condition.. ade yg nanges, main sorang2, makan nestum in a big bowl, tapi suap banyaaakk mulut... and b4 kami dibenarkan masuk they sweep n clean da floor first.. ohh.. apakah??? hmm.... nape nursery cmtu yekk?? sila jawab kakak2 yg keje nursery..

n to dila.. semoga kamu berjaye jumpe pengasuh yg baek by tomorrow... InsyaAllah..

Cool said...

salah satu cara jugak la ni.. last resort- tanya dokter. kalo bwk ziyyad pi jumpa dokter tanya dia ada kenal-kenal taak.

Cool said...

kak ros: "lama2 depa tahu mama izzah ni cerewet so izzah kena jaga betul2.
"

I ingat i paling cerewet!!

Anonymous said...

tak mau cuba maid...dulu saya pun sama kes ngan puan..amik maid habis citer...nak jalan2 tengok wayang ngan suami pun tak ada masalah.

littlemama said...

jiji, akak ni mama no 2 paling cerewet se malaya..ahaks! anugerah still won by jiji okei.

Anasfadilah said...

anonymous::maid? having a maid in the house equal to have a teenager in the house,if u get what i mean..lagipun saya bergaji kecil, nak makan pizza pun tengok dulu duit cukup ke tak...nak hire maid guna banyak duit..takpelah tak dapat tengok wayang lagi dengan husband pun..tsktsk

btw,thank for the opinion,and next time gimme ur name,being anon is a crime in blogging world :D

jiji:: doktor nasihat apa tau jiji

"ni anak sapa?"

"sapa patut jaga dia?"

agak2 kau la kan,apa perasaan aku masa tu

sumpah rasa nak geget je kepala doktor tu..dia kaya boleh la cakap lagu tu

aku kerja sapu sampah je..banyak plak cekadak dia