Search This Blog

02 February 2009

::saya menyibuk ke?::

semalam kami ke Giant....berjalan-jalan untuk membeli barang dapur

ada seorang makcik cina menahan stroller kami sambil berkata

"wah...banyak bulat mata baby"

seorang gadis jurujual india pula berkata

"comel ini budak...macam anak orang putih"

dan menyambung ayat akhir dengan

"kakak mengandung kaa?"

naseb kamu puji anak aku dulu baru kata aku mengandung...nak marah pun tak jadi

nasib la badan oii...tunggu la ada duit baru nak beli bengkung moden tu

sibuk berjalan mencari susu dan sebagainya

saya terjumpa pasangan dengan stroller juga

sebagai seorang makcik kepochi,saya intai dalam stroller tu

Alangkah terkejutnya saya melihat baby itu (mungkin muda dari Ziyyad),sedang menyusu dan botol susu di ampu oleh bantal

kalau tersedak,harus la kesihan kepada baby itu

jadi sebagai masyarakat prihatin dan lebih kurang kepochi,saya tegur ibu baby tersebut,secara sopan la harus

"kakak,Asssalamualaikum...kakak bahaya buat baby macam ni,takut tersedak boleh ma emm meninggal" (bunyi macam salegirl jual bengkung aje hah)

kakak itu

"ehh...dia dah biasa macam ni...tade ape pun jadi"

saya

"oh dah biasa...tapi akak hati-hati saje la k"

selepas tu blah,pegi cashier bayar..

selepas itu,saya rasa lega

tapi tak juga

saya rasa macam menyibuk plak..

itu baby dia,dia punya suka la nak buat macam mana...kalau jadi apa-apa pun punya pasal dia lah

ntahla...saya tak sampai hati tengok baby macam tu...kalau mati,baru nak menyesal...baik tak yah kan..

entah...kata mereka

"orang dulu-dulu buat gitu ok saje...tak de apa pun jadi"

saya bertanya pada suami,sama ada betul ke perbuatan saya tu menegur perempuan tu

En.Suami seperti biasa

"kita nak jadi masayaraket prihatin,bukan main cakap belakang saje...berpesan-pesan lah kamu walaupun satu ayat saje kan?..."

saya rasa lega sikit,saya harap baby tu ok.

tapi lepas tu rasa macam makcik kepochi plak...haih

p/s::harap tak bertembung lagi dengan mereka,haruslah dia kata "nilah makcik busybody tu"
wahhhh!tak sanggup!

p/p/s::cakap belakang semua orang boleh,pegilah tegur depan-depan kalau gentleman

5 comments:

cleo weiland said...

Niat kita baik, kalau ada orang tu misinterpret it's just too bad. You were looking out for the baby. I would have done the same.

Once my Dad scolded a man who was walking around with his cigarette in hand,pointing downwards, while there were children nearby. Abis kena marah.

Tak salah, methinks :)

Aku Bukan Bidadari said...

Dila, thumbs up.. tiara tak berani nak p tegur orang tau.. ada sekali tu tiara tgh soping dia biar jer anak dia memain sorang2 dia dok kat dlm test baju..

huhu kalo org culik cmner?
tp tiara x berani nk pi tegoq..hu hu..

Elyn Sani said...

waduh ade lagik ibu2 yg x prihatin!!!!! dilla igt tak entry yg mak akak tlg ibu yg baby die tersedak tu?? dh jadi br nk menyesal kot!!!!

Mrs.R @ Emi said...

bagus la tu...
berani...
mintak2 makbapak budak tu sedaq la apa yg dorang buat tu salah

Anasfadilah said...

cik tim::i hope what i do is a right thing...takut la baby tu jadi apa2

tiara::dah kena culik baru ada akai..tak jadi apa2 lagi tu yg rilek saja

kak elyn::tulah...saya teringat pasal mak kak elyn selamatkan baby tu...depa ni tak serik la...kesian baby!

emi::masalahnye,diorang dah biasa buat lagu tu...dah kena baru sedaq...tu yang kita tak mahu tu..