Search This Blog

12 December 2008

::halalan toyiba::

halal lagi bersih

sebagai seorang muslim, kita harus peka dengan makanan yg kita makan,sama ada halal atau tidak,sudah halal,kita periksa bersih atau tidak

baru tadi adik saya aka micik telah mengahantar email..

mengenai ketidak halalan beberapa restoran

ada yg pakai logo halal yg illegal

hari itu saya ada makan di White Coffee Oldtown

sebelum itu...

memang ada tertera logo halal di depan kedai..

dan utk kepastian saya tanya cashier seorang perempuan bertudung yg sahihnye Islam dan orang malaysia

dia kata halal..

jadi tanpa rasa was-was,kami makan di situ

tapi hari ini..

dengan hadirnya email dari adik,saya menjadi ragu semula

dan sudah pasti timbul was-was..

atau saya sendiri boleh double cek dengan jakim pasal ke halalan sesebuah restoran

walaupun ada restoran yg tak ada tanda halal,tapi masih ramai umat islam yg makan di restoran tersebut

dengan berkata

"takpe,untuk hidangan ni tade letak wine/pork, jadi boleh makan.."

yakin,baguslah

tapi saya suka was-was

hatta nampak logo halal yg mcm aneh

hatta nak makan big apple tu hari pun,kami mencari lesen halal dan bertanya sendiri kepada makcik cashier yg bertudung tu

setelah yakin betul,baru la makan chocoholic tu

makanan yg dimakan akan menjadi darah daging kita...

menjadi tugas setiap muslim untuk mengetahui dan mencari yg halal.

makan jgn main hentam saja.




p/s:: TGI friday halal ke tak ek?

11 comments:

ShilaShower said...

memang. aku baca dalam utusan yang old town white coffee tu dalam proses nak dapat sijil halal.

sungguh sentap aku bace.

3 je yang dah dapat, yang kat taman melati, ampang waterfront and satu lagi wangsa maju kot?

hampeh betul. tgk sijil halal macam tampai elok je, muskil hakuuu

Anasfadilah said...

aku baru makan nasi lemak dia minggu lepas

kat bayan baru

gegegege

rasa nak muntah okeh!

gegegeg

MeL said...
This comment has been removed by the author.
MeL said...

TGIF mmg xde logo HALAL put on their restaurant bcoz they serve liquor/wine etc but they've signed the MoU with Gov to serve the halal daging/ayam so we the Muslims could dine there too.check out this link

www.halaljournal.com/artman/publish_php/article_894.php

MeL said...
This comment has been removed by the author.
MeL said...

terpost byk kali plak ;) sorry

danial17 said...

tgif ada menu yg guna Jack Daniels (JD glaze, JD sauce, etc...), kalau was2 guna utensils, kuali, dapur, yg sama dgn JD-based menus, pepaham je la

on why jakim taknak issue halal kpd some popular steakhouses, read here

p/s: masih bingung nape melayu moden skang yg suke minum arak masih tak makan pork (ayat sindiran)

Obefiend Weiland said...

abang mmg dah tak makan kat restoran camnie. for example italinies and shit. sebab takde logo pasal depa serve liquor. terus hilang selera

makan mcd je lah. bukan kaya pun nak makan kat tempat camtu

seb baik la aku miskin ( dan kedekut) KEKEKE

Dils said...

There are some emails yang jua hanya hoax.

Huhu. Yakin itu jua penting. I guess I want to feel safe that restoran di malaysia ni lg senang nk acquire halal meat dr non halal.

Hehe.. tp mcm dlm cerita Buli, kalu bebetul nk konfem, kena la sembelih sendri. Which is quite true.

At least we are more particular than the Arabs.

Anasfadilah said...

dils:: better stick to uncle effs plan...

makan mcd saje,saya bukan kaya nak makan kat tmpt macam tu...hahaha

Anonymous said...

http://e-halal.hdcglobal.com/aduan_siar_c.php?id=1084&a=U

TGI Friday adalah sebuah PUB (elakkan daripada hadir/makan ditempat ini) dan mereka tidak pernah memohon status HALAL.

http://e-halal.hdcglobal.com/directory/index.php?lang=