Search This Blog

29 May 2008

::saya yang suka membaca::

saya suka membaca...(blog..).terutama blog orang...melompat dari satu blog ke satu blog sangat mengujakan saya (apa ntah lagi dengan badan sebesar ini,bos tak kasik la saya kerje lebih2..heart u bos)...jadi melompat blog adalah aktiviti sampingan saya selain menjahit.

macam2 orang dalam dunia blog ni...ada yg cerita pasal anak belum lahir (saya lah tuu....hahah),ada yang citer pasal politik,ada pasal pakwe,ada pasal mak mertua,ada pasal yang carik pasal (hahahaha...)

penulisan,kadang2 kalau di salah baca,lain maknanya (macam baca sms la,kalau intonasi bacaan salah,lain la maknanya...kita ingat org yg sms marah kita,padahal dia tak marah pun...tulah lebih baik telepon je,senang..)

macam blog juga,salah baca intonasi....dah lain maknanya..(sesiapa yang membaca Al-Quran,sila tahu tajwid ye..salah tajwid,maksud lari habis...segan berguru di surau,buka la TV9 ke RTM ke...belajar selagi boleh..)

bila membaca perihal orang, hati kita yang membaca mesti terdetik (tipuuuu la korang kalau tak terdetikk sikit..)..

"ehh...kayanyaaa si polan ni...banyak duit dia beli barang2 jenama xyz"

"apalah dia ni,suami pun tak reti jaga...kan dah lari ngan minah indon"

"ntahapa-hapa la perempuan mereng ni...anak belum lahir kata Chomel,sekali kuar buruk padan muka kau.." (wahhh! bunda terasa k...)

alahh...gajah ada hati,kuman pun ada hati...hati masing2 la nak pikior apa...Allah je tahu isi hati awak tu..tak baik kutuk,keji,hina apantah lagi mengumpat orang...(baik sesama Islam mahupun bukan Islam..)

suka hati la apa tuan punya blog nak tulis pasal apa dalam blog dia,hatta dia nak tulis pasal kucing dia beranak dalam kotak sekalipun,kalau ada yang baca rasa macam sengal aje blog tu,main jauh2...p lompat ke blog lain pulak...ni sendiri nak baca blog orang,lepas tu sendiri terasa..owhh!Apakahh!...lepas tu sendiri sakit hati...lepas tu sendiri marah2....apalah cempera mat abbas sangat...kamu sendiri yang carik pasal...at the 1st place sudah membaca blog yang kamu tak suka...dah tak suka,pi googgle pasal masakan ke,jahitan bag ke...koman2 ada hasil..(i.e::boleh makan masakan sendiri,dan boleh jahit beg dan dapat duet sekiranya dijual...hahaha)

p/s::baca je dah...memberi komen pun ada etika ye...bukan main sedap komen aje.memberi nasihat itu mudah,tapi menerima?heh..

19 comments:

Aku Bukan Bidadari said...

hish..ibu chomel..marah betul nih..
jangan peduli ar orang yg tak betul tuh..komen2 yg tak membina, or ckp2 orang len..
asalkan kita bahagia sudah...

ibu chomel breakfast aper ari nih?? me rasa me semakin bulat dan membulat hiihih

Anasfadilah said...

tiara::semalam DR. kata kita naik berat mendadak...wah!!2 bulan 4 kiloo! sekarang saya sudah 80kg..(padanlah rasa badan macam sedikit kurang dari anak gajah...hahahah)

!Nt4N said...

kekekkeke..

jn la cakap anak gajah..nnt dlm pantang kurus la balik tu cam anak dara..

mama Mutuk amat teruja tgk beg diapers tu..kembang kuncup atiku ingin membeli..

^_^ ^_^

Anasfadilah said...

intan::masa anak dara kurang lebih dari anak tapir je...hahaha!oowhh!apakahh!

Anonymous said...

:-) mungkin teguran awak berbunge2 sampai puji melambung-lambung :-) sampai nak CEGAH orang mengutuk IBU or BAPAK pun tak sanggup :-) nak banned pun tak pe tau, tapi kalo betul genuine, biarkan saya memberi pendapat.. kebenaran tu pahit utk diluahkan jika salah, itu lumrah manusia.. dari baby lagikkk... takyah lah nak buktikan ape2... anak kecil pun AKAN menipu.. lihat je lah nanti.. kecik boleh lentur dah besar AGAK SUKAR (LIAT).. :-) Pn. GOLDMEDAL ! kalo kisah KUCINGGG.. TAKPE.. tapi ini MANUSIA.. IBU lagik.. point senang saya katekan.. "Sbb kalu yg pendek akal membaca blog dia boleh mengajar org lain menjadi kurang ajar sama seperti dia" (peduli lah ida sulaiman tu sape..kan.. ada kebenaran disini) sbb kat luar sana tu termasuk saya(mungkin) semua pendek2 akal.. :-) Akhir zaman nie, lebih ramai org yang pendek akal dari panjang akal :-) mungkin awak PEMINAT yang SELALU bace BLOG dier.. tak nmpk KESALAHAN yang dibuat :-) mungkin sukar bagi dia utk menerima... "memberi nasihat itu mudah,tapi menerima?heh.." Boleh kah die terima nasihat kami? why delete? i pun PEMINAT DIA.. tanye lah IP saya bape byk masuk sebelum isu tuuu.. Awak tegur ke dia? dgn bijaksana? :-) Jangan marah dgn pendapat saya :-) terase boleh kan, kan.. :-) sudah lah tu kan, nak diam nie... tapi org tak faham :-)

Anasfadilah said...

wah gituuu nature::saya baca je blog dia...nak nasihat apanyer...saya baca je...dah la...kalau saya sempurna takpe juge...saya pun ting tong je..oh ye saya bukan pun goldmedal...macam kelakar aje bunyiknye...nama saya fadilah..

lebih baik tulis pasal kucing...lagi bagus..

p/s::puji-pujian hanya utk Allah ye cik leman..hehehe...saya tak cari salah orang,..tade maknenye...salah saya yang banyak...saya carik dulu...tak gitu...biarlah orang...

baik pegi tegur budak rumaja belum nikah duduk berendek...sahih depan mata buat maksiat...ni tulis dalam blog je pun...tak tahu situasi sebenar..nak cegah/terjah pun kena ada saksi tau kaa..


jgn marah2,masam muka...nanti cepat tua...wahhh!gituu.

Cik leman..awak ni kelakar lah!hehehe

oh ye..SAlam kenal dan SElamat datang...sila la kunjungi kedai chomel saya,kot2 teringin beli bag...murah saja saya jual...tak branded pon...hehehe

Anonymous said...

:-) Terima kasih terima saya, walaupun saya ada BLOG 1st time buat tuu :-) tak pandai pun... nak belajar sket2... kene selalu belajar dan membace baru pandai.. takkan pandai banyak nyerr kan, mesti pandai sikit2 dulu :-)

Barang pun memang nak beli nie untuk anak, kalo banned saya, tak leh nak beli2 dahh.. :-) terima kasih kawan :-)

Pn. Anas, Puji-pujian memang untuk Allah.. tetapi puji sahaja pun ade untuk makhluk ciptaan Allah ye :-) nanti dah dapat anak comei esok2, kalo anak buat baik or berjaya, JANGAN LUPEE puji anak tuu yer :-) or OMPUTIH says COMPLIMENTARY, tau ! :-) sian tak dapat puji bebudak nie, TERUTAMA PARENTS or maybe TOK or NEK (PIL also lah kan) :-)

Tu lah, saya carik jugak bebudak mude BERTENET, lepak2 kat website nie... tapi TAK JUMPE :-) yang ade CERITA je kat BLOG2 niee :-) so ternampak SALAH, saya TERPAKSE lah tegur.. saya pun saksi gak.....byk saksi saya yang lain kat blog saya SEMALAM :-) mungkin KETERANGAN saksi2 tu dah takde or MAYBE DELETE!, kottt :-) ada dgn saya je saksi2 tu rasenyer :-), takpelah, biarlah saksi2 tuu :-)

Saya memang kelakar..tengoklah bape byk smiley icon setiap kali saya tulis, takde masam muke lahh :-)

saya yakin Pn. Anas akan tulis balik utk saya kan, jap je lagik kan :-)

Anasfadilah said...

Cik leman::adakah anda ahlil nujum negara?

hehehe...kelakar lah awak ni.

anas suami saya...nama saya fadilah..

dahla...saya pun malas nak berbicara panjang dengan cik/puan leman ini...makin tak seronok rasanye...

baguslah awak ada aktiviti mentarbiyyah begini...amalkan lah selalu...semoga ramai insaf..InsyaAllah.

semoga anda sentiasa dalam barakah-Nya,dilindungi Allah,dimurahkan rezeki oleh Allah..Amin.

mngkin saya salah faham dengan anda..maafkan saya.siapalah saya kat dunia Allah ni.

selamat berjuang.

kalau saya silap,harap awak dapat tegur (tapi kalau awk silap,saya tak berani tegur,pasal saya pun silap juge...hehehe)

p/s::sudah dibagitahu,bos saya tak kasik saya kerje banyak,jadi inilah aktiviti sampingan saya...

make peace not war

Anonymous said...

Pn. Fadilah rupe nyerr... :-)

Saya akan lebih suke membace nanti :-) Jangan lah sampai tak suke nak berbual panjang dgn saya yekk :-)

Haaaa... ni yg paling penting niee..TEGURLAH SAYA YER KALO SAYA SILAP yek :-) jgn lah tak berani pulak yekk :-)

normally.. lepas war mestilah PEACE kan :-) sometimes war nie yang TERPAKSE dilalui.. :-)

Anasfadilah said...

cik leman::saya pun silap,apa kes nak tegur orang pula...wahh gituu!

Annasue'G said...

huh~?! pening2...udah2 le tu wei...penat aku ngan blogger2 ni...

fadilah~
u okeh kah? u tgh preggie,kang sempot melayan blogger2 yg ntah hape2 ni...biarkan si luncai terjun dgn labu2nya...

baik jadikan teladan,yg buruk jadikan sempadankan~?!

yg penting kita hepppiiii~!!!!
weehuu~! ;D

NM said...

hem...ape yg terjadi nie?tak phmler..hehe

Anasfadilah said...

lovwlymummy::tade pape...salah pemahaman dan tatabahasa saje...hehehe

Diyanazman said...

fadilah,
you are the only one that has got brain.. :)

3740Journal said...

i setuju ngan pendapat u...kalau kite tak suke ape yg org tuh tulis kt blog dia.. kite takyah gi jengah blog tuh.. ni siap meleret2 sampai nak mengkomen2 ape yg org tuh dah tulis.. sukati dia la.. blog dia.. hehehe...

tp pada i la.. ni semua berpunca dr iri hati.. sebab org yg mengutuk tuh tak dapat merasa ape yg org lain tuh ade...

tak baik woooo... kene semayang sunat sucikan hati byk2..ehehe

Elyn Sani said...

dilla i pun penah kene sound oleh "sumbody" coz tepek pic i beli apa, makan apa, pergi mana..... apa2 saje la. i di "cap" nk show off. so skang i dh x de ati nk bercerite dlm blog tau. bg i bende tu i nk share ngan kwn2 apa aktiviti seharian i....

salah ke kite cite apa yg dibeli / makan / apa2 saje??? dh name pun personal blog, so terpulang la pade pemilik nk cerite apa saje.... kalo ikut kan hati mmg nk private kan je blog i yg x seberapa tu.....

Anasfadilah said...

kak elyn::sharing is caring...first time saya bace blog kak elyn pasal pegi cameron kot...rasa macam nak pegi sama je time tu..pasal lodge yang kak elyn tinggal tu macam best je tengok...

kadang2 benda2 macam tu informative..tapi tulahhh...haih!

MS said...

*sigh* kita blog hop dari blog intan. nak link... *wink* *wink*

Anasfadilah said...

mommysarah::heyyooo!boleh ...link la...i'll link urs to mine juge *wink*