Search This Blog

23 May 2008

::kisah kawen::

*ini bukan kisah kawen saya*

saya pernah berpraktikal (latihan industri...satu keperluan utk memastikan saya dapat terima scroll ijazah!) di sebuah kampung terletak di ulu banat..kenapa saya kata ulu banat? pasal memang sangat lah pendalamanya kampung ini,di tengah2 kebun kelapa sawit dan tiada langsung pengangkutan awam yang sah (yang ada cume teksi sapu..)

saya seperti pelanduk masuk kampung,culture shock...pasal orang kampung disini seperti dalam drama TV1...semua kepochi, suka jaga tepi kain orang...hatta saya dan praktikal mate saya masak megi pun, selang 3 kampung pun orang tahu...haih!

bercerita pasal kisah kawen..saya pernah eavesdrop atau telinga kuali (satu hobi yang tak dapat saya elak dari dulu...hahaha) ke atas 2 perbualan makcik2 kepochi di kampung ini...antara perbualan mereka

makcik kepochi A::hang tau...anak timah (anggap je nama betul) tu,baru lepaih SPM, hang tau..hantaran dia 10 ribuuu..

makcik kepochi B:: banyaknyaa...kesian anak si limah (lagi sekali anggap je nama sebenar) ,ada ijazah,gheja besaq...hantaran dia 8 ribu sajaa..

saya::(dalam hati...) lah..mana la makcik nak tahu ntah2 laki anak si limah tu sedia kereta rumah...mana nak tahu...kecoh la lu orang ni...hahaha

harus ke mengukur hantaran dengan apa tahap ketinggian pelajaran yang ada pada perempuan itu?...mungkin ada di luar sana...lagi tinggi belajarnya seorang perempuan itu,lagi tinggi nilai hantaran..(nasib la pi ISS itu hari ialah lelaki...kalau perempuan belum kawen...tak tahu la berapa hantaran dia...hahaha)

bab hantaran ini...tepuk dada tanya wallet/account bank/dan poket sendiri..kalau mampu apa salahnya...hendak seribu daya,tak mahu...cari la perempuan lain,kawen...hahah

p/s::hantaran saya lagi rendah pada anak si timah dan anak si limah. tapi saya sangat gembira je..pasal.....ehehe...pasal tak boleh bagitahu...rahsiaa!

8 comments:

Aku Bukan Bidadari said...

yang penting kebahagiaan..
kan kan kan..

Anasfadilah said...

tiara::yup...yg penting bahagia...hehe

Elyn Sani said...

dilla ko tye makcik tu tak mane pricelist tuk hantaran kampung depa hahahahha.......

seb baik la mak pak i x kuarkan pricelist hantaran, kalo dak mmg i postpone kawin ler gamaknyerrr

Anasfadilah said...

kak elyn::ada invoice la plak anak -anak perempuan di kampung itu...hahaha

kakLuna said...

sebaik2 pompuan ialah yg paling murah maskahwin nya...hantaran mmg tak sebut pun dlm qur'an/hadis..sebab nk memudahkan kerja kawin ni,apatah lagi kalo dah sampai tahap wajib kahwin..tp tu la, adat Melayu ni la yg buat susahkan..nak berduit2 bagai..

dan lagi satu tgjwb mengahwinkan ni tgjwb mak pak, bkn anak yg nk kena kumpul duit sampai berpuluh2 ribu..kalau anak nk membantu,takpe la..

Taichee~@! said...

dilot:

kaknaz dah madah samak en. abg. mun nya mok masuk minang kamek, kmk sikdahal letak jak apa pun, yg penting syarat sah nikah tek.

tapi kmk suka ngan nombor 5! hehehe..sikdahal la...nya mok ngambik aku as isteri pun dah cukup bagus alhamdulillah. itu lebih mahal dari segala hantaran, asbab niat nya mok ngambik aku. lagipon kmk complete sudah segala. tinggal ada suami yg sah jak. kmk udah madah sama nya, mok reimburse ikut kemampuan... kenduri pun relax2 jak ikut syariat dan besederhana.

Nasib baik, kitak kawen dolok dari kak naz dulu ya, kurang pressure bah. yg malatop sudah...

kelak kamek polah kenduri kawen kamek biasak jak, nasi lauk kampung jak.

(ada paham kah?)

Anasfadilah said...

kak luna::tu la pasal,mas kawen yang penting,bukan hantaran..kita ni kadang2 silap...haih!

kaknaz::bahasa melayu tolong!!wah!apakah!sudah terjumpa mat iban mana plak ni...hehehe

sistyah said...

yup...paling penting lepas kahwin tu... kang letak hantaran tinggi2 lepas kahwin anak dara awak tukene makan pasir la pulak sebab takde duit dah.... sian si lelaki pressure nak cari duit kut semua celah nak ngumpul riban2 nak minang anak orang.... tapi yg lelaki pun kenelah paham yeee, kalau nak bagi tu ikut2 logiklah yeee.... klu takmo bg cash gitu, sediakan keperluan asas rumahtangga seberapa sempurna yg mungkin.... hehehehehehhe....