Search This Blog

29 May 2008

::premature birth::

seperti yang saya janji...saya akan tulis about premature babies (renteten kisah...Fetal Movement chart..)

saya takut,kalau Chomel kurang bergerak dalam perut dia akan lahir prematurely (Ya Allah...selamatkan anak ku seorang ini..)

Fetal movement chart mestilah di isi oleh para ibu yang hamil menghampiri 8 bulan...kena catit...10 jam 10 pergerakan ( semalam saya tak catit,akibat tertidur...semalam saya half day...hehehe)

jadi hari ini start catit semula..(buku merah itu sentiasa ada atas meja opis saya...tapi Dr. Rosita kata,baby aktif start petang sampai malam...jangan panik if baby tak gerak masa kita kat pejabat...*saya panik dah pun semalam..*)

about premature birth ni...apa kaitan dgn fetal movement chart?

ada kaitan...ditakuti kalau baby kurang gerak dalam rahim..dia terbelit tali pusat sendiri (dan baby tak pandai nak luruskan balik simpul terbelit ye puan2)...kalau baby kurang gerak...segera ke hospital...Dr akan scan and make sure baby macammana...kalau betul keadaan baby in danger...Dr akan c-sect kita...tu yang jadi premature tu (premature babies ni before 37 weeks...dia dah lahir..)

Dr.Rosita kata,kalau baby terbelit tali pusat or songsang ke apa...jgn pandai2 urut...pasal kita tak nampak what happen inside...jadi bahaya..(jgn pandai2 ye puan...silalah ke hospital kalau risau sangat2..)

for more info about preemies click HERE...atau puan2 boleh google sendiri utk cari maklumat..

p/s::kita merancang je kan...

6 comments:

Anonymous said...

very informative! Thanks..

btw, dah dapat ke order awak? let me know ya... :)

Ms.Rainna said...

my lil arsyad baby premature sbb dia lahir 35 weeks but Alhamdulillah dia sehat & xde ape2 komplikasi :)

lahir awal sbb my water broke :D

Anasfadilah said...

mienamei::Alhamdulillah...tade komplikasi...

arsyad nak cepat tgk mama die la tu...heheh

Aku Bukan Bidadari said...

dila, thanks for info.. hmm mudah-mudahan semuanya berjalan lancar kan..

mamamia said...

Salam,

memang betul pun, kalu ada apa2 cecepat laa ke hospital terdekat.. Macam Ain (my precious daughter) lahir masa dia 31 minggu and terpaksa tinggal dalam NICU for sebulan setengah.. so, harap bunda jaga chomel betul2 yaa...

Elyn Sani said...

take care bunda... termasuk i yg semakin x larat nk bergerak.... dh rase cam berjln bwk tong plak ekeeekke