Search This Blog

28 May 2008

::Fetal Movement Chart::

Semalam saya telah diberi tugasan oleh seorang nurse utk merekod jumlah pergerakan Chomel.

dalam masa 10 jam,pergerakan Chomel haruslah 10 kali atau lebih, Jika dalam masa 10 jam,Chomel bergerak kurang dari 10 kali,SEGERA ke hospital..kenapa?

1.takut bayi akan terbelit tali pusat sendiri (ya Allah jauhkan dari anak ku...amin)

2.ditakuti bayi akan mati

saya dengan obedient nye telah menanda start dari pukul 830am semalam....menghampiri 630pm kelmarin, masih lagi tidak mencukupi 10 kali pergerakan dalam masa 10 jam...adakah saya patut risau?atau gelabah?atau segera ke hospital?

saya takut+risau=GHAPLAH!

(bunda...jgn stress terlebih ye...kadang2 pasal stress juga baby tak mau gerak...kalau risau pegilah hospital ASAP k..)

jadi para ibu di luar sana...sila tanda carta pergerakan baby anda...pergerakan yang dikira ialah pergerakan yang kuat saja,seperti rasa di sepak atau disiku....setakat geli2 tu jgn catit (tu tak aci namanya....hahaha) dan jgn cube menipu semasa menanda carta tersebut (ini adalah untuk kebaikan ye...)

for more info about this fetal movement chart click HERE

p/s::will blog about premature labour pula...apa2 kita harus bersedia...kita merancang, Allah yang tentukan...

::mari jawab tag utk hilangkan stress di minda::

7 RANDOM FACTS ABOUT ME

~saya sangat sukaaa menjahit (mengandung 7 month + ni pun masih berdaya saing)
~saya sangat suka kucing!
~saya sangat sayang En.Suami
~saya tak suka pergi ke pasar malam..ramai orang..
~saya adalah seorang yang sempurna sifat,tapi kadang2 mereng sedikit
~suka memasang telinga atas perbualan orang lain...hahaha
~sekarang ini sangat malas hendak ke opis..rasa nak balik menjahit je...lagi pekdah

7 THINGS THAT SCARE ME:

~bunyi anjing menyalak di tengah malam...bukan takut,tak suka lah (elehhh takut la tu)
~Chomel lahir premature (wahh!haruslah bersedia niii)
~di tengah malam kaki cramp,tapi En.Suami tiada dirumah...wahh takutnyee!
~saya takut kalau En.Suami marah saya...nanti saya nangis...hehehe
~saya takut,kalau tiba2 kereta yang saya pandu rosak di tgh jalan di tgh malam
~saya takut kalau En.suami tiada di dunia lagi...saya takut tinggal sorang2
~saya takut membesarkan anak di zaman ini...seriyes tak tipuu

7 RANDOM MUSIC AT THE MOMENT:

~pasang radio hotfm je...ntah lagu apa pasang pun taktahu lah...layannn je

7 THINGS I SAY THE MOST

~eh..macam mana ek?
~ooooohh!
~ye ke?
~ntah
~apa-apa pun boleh
~ikutlah...
~tak kisah la

7 THINGS I TREASURE THE MOST..

~En.Suami (treasure jugak kan?kan?kan?)
~Chomel
~mesin jahit saya yang tak seberapanya itu
~rumah kami
~aaa...apa lagi aaa...oh ye...kereta comel saya
~family saya
~family mertua saya

7 FIRST TIME THINGS I EVER DID:

~kawen...lalalala
~mengandung
~melancong berdua-duaan bersama En.Suami
~aaa...berniaga secara sambilan
~ada kedai sendiri (takat kedai kat internet...jgn riak k...belasah kang...hahaha)
~masuk kedai jual barang baby
~scan perut tgk Chomel...(terujaaaa!!)

7 orang yang akan di tag ialah

~sapo2 nak buek,bueklah...

7 comments:

Cool said...

tak check lagi ... tung laki balik hahahahha@!~

dilot.... kalo pregnant neh perot asik bloated je ke?

tiap malammmm kembong seh..
ahhhh@!~

Arin said...

jiji: angin kot..cube tekan perut..ader burp tak?heheheh..

Aku Bukan Bidadari said...

kalo baby keras2 kan badan tu consider movement kan??

Anasfadilah said...

jiji::jawapan kak arin dah bagi...heheh

tiara::consider movement kot...pasal baby gerak tak consistent dari seorang ke seoran gyang lain...macam saya gerak nye dasyat...macam melompat pun ye..(anak wakil gymnast kot esok besau...hehehe)...macam kak arin citer...baby dia dulu suka keluarkan siku...terbojol aje kalau nengok...

NM said...

dilla/...klu ank bonjolkan kepala dia tu ada talent jadik penanduk bola ke besor2 esok?(kepala dia suke tesembul..sakitler..huhu)hehehehehe...

Elyn Sani said...

aiyok i lom start lagik wat chart nih... tot nk buat bile dh cuti nnt (sile jgn jeles ye adik hehehe)

i masih lg blur camne nk kire tau!!! nnt i bace link yg u bg tu *wink*

Anasfadilah said...

lovelymummy::ada harapan,ada harapan...hehhe...penanduk bola team manchester ke chelsea?hhehehe

kak elyn::*jeles!*nak cuti jugak*hahaha...