Search This Blog

08 April 2010

*my very first pavlova*

kerana di rumah mama ada oven,maka saya dengan rajinnya telah mencuba resepi pavlova yang senang bangat.

its really easy, bagi orang yg masak guna oven once in a blue moon,percayalah ini resepi mudah


::pavlova or meringue bahasa lainnya,yummeh!::

bahan dia senang aje

5 eggs white
1 1/2 cup gula
couple drops of limau nipis (i dont have vinegar in the kitchen so ganti benda masam lain..cm Chef Michael Smith kata..guna apa yg ada di dapur)
1 tablespoon of cornstarch
preheat oven at 180 degree celcius

mix semua seklali,tapi letak gula tu little by little la,sambil mix tu..sampai adunan tu stiff,tak cair,gebu gila nanti

saya letak atas tray sapu majerin sikit,suppose letak parchment paper,tapi tak dek,improvise ajelah,melekat sikit-sikit,tapi oklah,tak teruk sangat (letak aje,lepas tu bentuk kan bulat tu sendiri..)

masak dalam 40 minit macam tu

1 cup bersamaan dengan 240 ml air,macam mana saya sukat? saya guna botol susu ZIyyad sukat 240 ml air (kan ada tanda sukat kat botol susu tu) pastu tuang dalam cawan,jadi saya guna balik cawan tu dan sukat la gula yg 1 cup setengah tu.. all u need is to improvise,tak perlu sangat benda fancy schmancy di dapur :)

lepas dah siap let is cool a bit,letak whipped cream sikit dan letak stoberi atas dia

to tell u the truth pavlova rasa dia manis macam gula kapas+marshmallow. ada stoberi yg masam masam manis tu kira counter balance balik la rasa dia. tapi luarnya sangat crunchy

makan sikit-sikit enjoy la,makan sekali hadap,muak tak tertelan gak..hahahah

oh ye hari tu ada pergi Pusat Sains Negara,for more info pegi ke blog kak arin aje..hahaha



nah selai gambar Ziyyad..tengok la muka mamanya..serius aje hah.

dahhh,habis cerita..pegi sambung kerja masing-masing,jangan culas ye..saya nak shopping ke OU ni ngan nenek and atuk Ziyyad...lalalala


p/s:: pada health freak pegi freakazoid jauh-jauh..hahahah


Chomel Nursing Cover

DSLR strap slipcover!RM15 only!

8 comments:

Anonymous said...

sedap wooooooo....hehehe...erni, Btw ni my 2nd Blog...Blog kental utk cantik..kehkehkeh..

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Kak Lia said...

akak pun..sblom beli digital scale tu...hantam je cawan susu yg ada sukatan tu...hahaha..asal boleh..janji jadik kan

Eliss said...

aku tadak oven.aku selalu nampak jamie , nigella buat meringue kat tv.mcm sedap dan ringkas.nak kena beli oven laa pulak :P

mummy_adam said...

hahahaa.. samalah i pun guna botol susu..senang kan.. :)

NM said...

cam best jek..nk buat pun seanng eh..mesti cuba ni.thanks dilla!

transformed housewife said...

Dila, org2 Australia dgn NZ selalu bergaduh nak mengaku PAvlova ni diaorg punya.

Annasue'G said...

dila, nak ur email address buleh? saya dah privatekan blog. thanks. :)