Search This Blog

19 May 2009

*tentang blog*

i was reading Kak Ros's tips about blogging

by the way is a good tip..korang boleh baca kat link atas ni

things that annoy me bila blogging ialah

1. bila saya tulis komen kat blog orang,tuan punya blog tak reply balik komen saya

- biasa nye kalau komen tu berbentuk pertanyaan...kita tanya,tapi tak terjawab pun..bengang ok! ayat pertama yang akan terlintas di kepala saya kalau jumpe blogger macam ni

"kerek seh dia ni"

kalau sekadar saya komen, "good luck k", saya tak de lah harap sangat tuan blog nak reply..tapi kalau dia reply dengan "thanks" pun ok..

orang melayu kan berbudi bahasa...tak gitu geng?

tapi tulah tak semua orang ada masa nak reply komen kita

kalau komen dah 800 macam mana nak reply semua ye tak

tapi tulah kadang-kadng saya pun lacking dalan department membalas komen ni

kadang-kadang saya pun tak tereply

tapi saya akan make sure, the next post saya buat khas untuk reply komen-komen blogger lain

kiranya macam menghargai la komen-komen diorang ni

bukan senang orang nak drop komen kat blog kita

saya rasa suka sangat bila ada orang drop comment kat blog saya..ada juga orang nak membaca entry merapu saya

bagi saya kalau kita nak reply komen,biarlah komen yang ikhlas,jangan la komen pendek-pendek aje macam "k", "oohhhh", "ye ke?"... macam tak ikhlas kan,take time to reply all the comments..tu pasal saya kata tak semua orang ada masa nak jawab komen..kang komen tak ikhlas lagi buat orang marah kan?

nak drop komen juga bukan boleh suka hati mak limah aje he..mestilah dengan hemah

tapi tu cerita lain kali saje

p/s::masa awal2 start blog dulu,dapat komen 1 pun dah suka tau ke..betul kata kak ros,semua orang start dari bawah :)

26 comments:

Emma said...

hehe... awat x cover lebih sikit?? xkan pasal komen je... x hot aaa mcm nie... :P

-mama emma-

Anasfadilah said...

kak emma:hot?hahaha..nak hot macam mana lagi kak emma? alal kak ros dah kata dah..pasal iklan tu ..anon tu memang dengki...saya baca iklan boleh je..iklan kat tv lain..tengah nonton,tetiba iklan..kat blog lain..kat tepi tu je,tak ganggu pun pembacaan..apedaaa anon..tak reti beza,ala anon tu mesti jugek ada nufnang..poyo betul!

UmmiKhayra said...

Saya setuju.. org kita, kaya dgn budi bahasa =) Walaupun kadang-kadang tu saya reply lmbt sikit kt komen-komen yg ada, (sbb kekangan masa :)), saya akan pastikan yg saya akan reply jugak.. :) cm kdg2 tu lmbt la.. =P

Aku Bukan Bidadari said...

errrkk..dilla, tiara jaraaaanggg jwb komen..hadus!!

ok selepas saaat ini setiap komen insyallah berbalas..lalalalalalalalala

tulip said...

saya memang dr dulu akan pastikan komen berjawab. sebab sape2 yg bagi komen kat blog kita sangat2 dihargai. dah la blog private kalau org bagi satu komen pun saya dah bole lompat-lompat suka. hehehe...

lisha said...

haha. sorry dila, i pun slalu lacking mereply comment orang.

3740Journal said...

i pun suke org komen my entry. nnati i komen lak kat blog dia... hehe

kalau nak org komen kat blog kite, kite kenela komen kt blog dia dulu..huhu

baru tambah kawan..:)

cheerrrsss

Cikpid said...

sy kekadg tertinggal2 gak x bls komen..hahahha..x sengaja kekdg..tapi seboleh2nye sy bls laa juga..sbb kdg2 sy pon nyampah komen blog org tapi org x bls..

setuju ngan azzamaro..nk org komen kite..kite g laa komen org dulu..ala bukan rugi pon tambah kengkawan..apa salahnye..skang ni kwn2 cyber sy byk mak2 org..so, bile anak sakit ke ape ke..tulis kat blog..ramai bagi tips kan bagus tu..x bg tips pon bg semangat kan..

Budi Bahasa Budaya Kita..ewahh...

Farah said...

kalau ade sorg komen pon dah rase seronok apetah lagi kalau berpuluh2...baru semangat nak buat entri seterusnye kan?? lagi satu kite dpt agak readers suke topik ape...so next time boleh lg buat entri yg lebih menarik..

NM said...

betui3x...memang2x...dulu2 dpt sorg pengomen kt blog pn suka ya amat!!!tapi sya jarang komen,suka jadik silent reader ja kadang2 tu..hehehe..
tapi tu ar,ada gak yg kita komen tak wt kunjungan balas kt blog kita..nk wt cmna kan?takkan nk paksa org mai rumah kita pulak.huhuhu

kak lina said...

ye la ye la.. akak la yg jarang reply komen tuh.

biarlah akak mengaku yg akak ni jarang bole online depan pc. biasa baca blog/reply komen kat hp.. sakit tgn i huhuhuhuhuhu. ni struggle mai kat pc ni nak jugak komen kat sini hahahaha.

mungkin org yg tak reply komen tu ada sebab tersendiri, mungkin dia busy yg hamat atau mungkin dia tak perasan ada komen. tapi sesungguhnya akak rasa dia amat menghargai komen2 sebab tu dia letak kotak komen. kalo tak mesti dia dah tak letak komen2 dah. tol tak?

akak mmg kadang tak reply komen yg 'bersetuju dgn bebelan akak' sebab akak rasa akak tak komplen tu akak sookong je la. bole tak gitu? hehe.

nak mereply semua sekali termasuk yg cakap 'saya setuju!' dengan membiarkan seorang anak melalak (mcm skg ni).. hmmm.. paham2 la kan.

dia sudah ngamuk.. ciow!!!

Eliss said...

aku kalo bleh nak reply semua komen..kdang2 ter bz tadak laa reply kan..tapi kalo ada persoalan aku akan carik blog dier dan jawab kat blog dier kalo bz sgt laa kan..tu psl aku suka kalo owner kena approve dulu komen baru dier kuar sebab tau owner tu bc dulu kan...

Anasfadilah said...

umiikhayra::macam saya la kadang-kadang tu lambat sikit..yelah banyak hal nak buat kan..jadi understood la kiranya kalau tak reply cepat2 kan :)


tiara::hand kan balaih komen..tak pa aih..ada certain komen yang tak perlu direply pun ok.

tulip::tulah kan..satu pun ok lah kalau ada komen..satu tu la jadi perangsang kita nak tulis lagi :)

kak lisha ::huhuhu..jangan risau..saya memahami..tak semua orang ada freetime mengreply..workload lagi ape semua..jadi mmg paham..

azza::anda adalah sangat baik,membalas kunjungan orang lain..bagus untuk mengeratkan silaturahim,ye saya juga akan melakukan yang sama,chaiyok!

cikpid::jadi dengan mengreply komen tu adalah sebagai tanda penghargaan kan?yelah orang dah bagi tips semua,kan la taknak terima kasih kot..hehehe

farah::saya pun teringin nak ada komen berpuluh-puluh..macam best aje kan?

mama qaisara::saya pun kadang-kadang mambaca aje,tak komen pun..saya suka membaca,bila tergerak nak komen,baru komen..jgn oaksa2..kita jemput elok2 dah..heheh

kak lina::deii apedaa..mana ada kak lina jarang reply komen?reply aje pun..kadang-kadang tu tak swemua komen kita kena reply,mana rasa patut la kita reply..batasan masa lagi anak-anak lagi jadi kira kita pun kena understanding la blog owner..tapi kalau ada blog owner yang selalu kerek,jadi kena cap sombong la.

macam jiran tak bertegur sapa..kita tegur,dia buat tak paham aje,,mungkin takdak mood,hari lain ok aje kan.

tapi kaalu jiran dari mula duk sombong..tak dapek nak nolong

elissimie:: macam saya jugak la kadang-kadang tu,kita cari owner blog tu,kita jawab kat blog dia..kira ok ape.. :)..

Dils said...

hehe, setuju pasal komen itu. Ade certain komen tu, ade jugak la yang tak jawab, as macam tak reti nk jawab ape. But usually I try to jawab la (macam banyakkk sangatla komen blog haku)

Also, the thing is, if you want people to comment, comment on other people blog also. Some aku rajin jugak, but some blog, tadek idea lor nk komen ape.

So diam aje la. Hehe. Unless orang itu memang rajin nak komen on my blog, or we have the same interest so I am keen to leave comment just for feedback sake.

Rieyuzie Zainul said...

ya la..kadang2 memang rasa hampeh kan..sedey ja..bukan apa kan, kalau saling komen nie at least bleh tukar pendapat kan..ya tak..

cleo weiland said...

Effi yang ajar Tim, kena reply comment kt blog. Common courtesy, he said. It's true I guess. Sometimes people aren't aware of proper blogging etiquette.

Kalau blogger tu orang baru blog, Tim maafkan je :)

Sorry lama tak comment kat sini, tgh Exam week kat UTP. I have 2 more papers to go before habis zaman study :) Excited nak grad dah! Hehe~

How is little Ziyyad?

Obefiend Weiland said...

maka dila..

janganlah jadi blogger femes. kita small scale je gitu gitu. leh layan pembaca lagi tak lupa daratan

hahaha

abang dah ada cara nak handle komen banyak. jawab setiap 10 jam.. haha.

joegrimjow said...

stuju2
mula dari bawah

one more kan
nanti when u got 60-70comment in one single day
u will know how hard to reply all

-mgkin juga faktor masa sebab xmereply komen, kekeeke, njooyy

Rieyuzie Zainul said...

ya x ya jugak yek..kalau femes mesti dapat bnyk komen kan..dah tu kalau dah banyak sgt mau jenuh nak reply yek..still kena gak being polite kan..hehehe!!..sedapkan hati gitu..

Jijah said...

cam saya, tak reti nak check komen terbaru.. ada cara cepat tak? noyification kata ada komen masuk ker? cam susah nak trace nak nak kalau komen kat entry lama. ker saya yg tak pandai heheheh tak pernah tulis blog pun sblm nih

ps: mungkin tak berjwb sbb dia tak reti mcm saya.. saper tau kan? kat mana pun saya menulis saya selalu ingatkan diri saya menulis tidak dapat menzahirkan emosi atau niat sebenar seseorg itu. tak mcm ckp berdepan la maksudnya. kes salah paham ayat nih mmg selalu sgt menjadi penyebab kepada hal-hal yg tidak best.. eh terpanjang plak.. pendapat saye jer sbb topic best :)

Therina Jopri said...

hahah dila dah ada 20 ting tong padan muker kene jawab semua hihihi..

tertambat hati bila membaca

"But you’re reading this because you’re constantly blogging and no one is reading, right?"

terasa seh. tapi my blog baru nak start, so takdela constantly blogging lagi.

takpe dila. bila dah buat duit dari blog, bleh brenti keje, menjahit sepuas2 nya & jaga anak wihu!

Anasfadilah said...

dils::for feedback sake..heheh..betul jugaklah...orang berbudi kita berbahasa bahasi...lalala..tapi tulah bila kita nak mula komen kat blog,tapi tak tau nak komen apa

Rieyuzie Zainul :: tukar pendapat tu yangkita nak...and betul,susah jadi femes ni...kalau dapat 100 komen sehari...jenuh juga nak mengreply

Cik TIm :: Hi tim!hapy belated birthday ye!tak terwish memandangkan abg effs letak huge banner kat blog dia..heheh..may all ur dream come true,and may u become one of saharudins one day,InsyaAllah.Ziyyad is getin chekier and chekier..one day i hope we can meet u cik tim...HUGS and KISSES from us :D (eh macam mana eja chekier ek..macam salah je eja atas tu..hahahaha :P )

abg effs:: setiap 10jam?wah comitted sangat ni..adik jawab komen when times permit la kot..

nasihat best hari ini :: JAngan Jadi femes!!


Joe::as i said earlier in the entry,masa takde tu pasal tak boleh jawab komen..yelah bukan 24/7 melekat je kat blog kan? semua orang pun ada kerja masing-masing..

tapi macam cik tim kata la..comment courtesy..ada masa nanti jawab la kan :)

Jijah:: saya pun alami masalah yang sama dulu,ada komen masuk tapi tak tau entry yang mana satu..so i put the recent comment widget..jadi boleh tahu sape yang komen dan pada entry yang mana :)

its ok to vvoice ur pendapat..saya suka!

erynn;;hahaha..padan muka saya kan..jangan terasa..biasa aje tu..lama-lama gain momentum baru la constant blogging kot..

yeslah! benti keje jaga anak!wihUUU to u to :)

Jijah said...

tq. skang saya dah tau camne nak buat! yeahoo!

littlemama said...

kalau dapat komen yg pedas berlemak tu.. ada beberapa cara kita boleh buat.

1. jadi singa atau beruang atau naga.. dan marah balik orang tu.. heh..he

2. reply balik cara berhemah & defend your post

3. buat dek jer (ikut advise yg kata tak de orang yg boleh melukakan hati kita kalau kita sendiri tak benarkan)..maknanya tak kisah la orang nak hentam ke.. nak bantai ke.. kalau hati boleh buat dek...tak de kesan kat diri kita pun (kira hati batu la)

4. last sekali, tekan butang DELETE

Anasfadilah said...

kak ros:: ctrl+alt_del aje orang macam tu..hehe

jijah ::tade masalah beb,anytime! :)

NakTolong said...

terbaik la sis kuat

Aku hanya bantu orang ramai dengan berkong info dan toturial terkini
Koleksi link group whatsapp dan telegram percuma
Portal jual dan beli servis online murah dan berkualiti
Koleksi ebook dan grafik design percuma download