Search This Blog

26 May 2010

*how to buy 2nd hand stuff*

so i have somebody complaining at my shout box

bagi sayalah kan, saya ada cara macam mana nak beli benda 2nd hand especially mainan kat Ziyyad

ye lah kalau jenama fisher price beli kat Toy R Us adalah mahal

so i opt for pre loved item

banyak sekarang ni kat web jual 2nd hand item

so mcm mana nak beli bagi mereka yang takut nak beli online

1. make sure gambar clear.

2.make sure the seller state kat situ condition item, out of 10 , mungkin 8 atau 9 tu ok lah kan..seller kena state kat situ in details,jangan harap pada customer nak tahi semua,customer expect the best of the best of the best,yeah althought the item is preloved, i know..but as a customer, saya nak rasa duit saya tu berbaloi nak beli,kalau saya tak ksiah pasal duit baik beli kat Toy R Us saja

3. beli online is not for fussy buyer,sumpah tak tipu..kadang-kadang yelah,ada customer yg super cerewet..tanya soalah yang sangat halus lagi berseni micro..sebagai seller kene sabar,layan every soalan hatta soalan kadang-kadang memang macam..apakah??!!

4. compare harga dengan kedai lain,jangan terburu-buru buat purchase

5. memang kadang-kadang tak dinafikan, ada yang menjual mahal pada barang baru lagi..saya pernah kena tapi pasal saya compare harga saya selamat di situ.. item yang nak di beli tu ialah Ikea baby high chair,yang baru kat ikea jual RM50,but this person jual RM70,like..apakahhh??! mahal plak dari barang baru,ko punya 2nd hand item je..saya tulis kat shout box dia,komplen,seperti biasa kene delete lah..kan nak untung,tapi agak-agak aaa bai nak untung pun kan

6.as a buyer,do ur research..contoh nak beli kerete little tike,kita pegi la kat laman web little tike atau search kat google,kerete tu baru macam mana,tayar ada berapa,ada stereng tak,ada lampu tak, kalau dalam gambar web kedai 2nd hand tu tayar tiga je,stereng takda..jangan la hangpa pi beli..lepaih dah beli,menyesal pula..sapa suruh tak pi research dulu..

7. kalau boleh jangan beli carseat 2nd hand,pasal takde manual pun...bahaya tau ke? salah pasang nanti macam mana..tapi saya rasa boleh cek di youtube on installation most of the wellknown brand,kalau cap sweet cherry macam Ziyyad manual 3 helai je kot, tak macam peg pereggo dia dulu,manual 3 buku!! sampai nak muntah baca..gagagag

8. kalau tak puas hati gak pegilah je lah toy r us tak pun jusco je..tunggu sale murah sikit..macam car seat Ziyyad dulu,saya lagi sikitttt je nak beli online,tapi bila compare harga,saya rasa baik beli baru..

9. bijak lah berbelanja :),bertanya lah banyak manapun,sepatutnya seller kena jawab,dia jawab lebih kurang atau kurang ajar,its the seller lost lah..kuang aja sangat sape suruh,bukan kamu sorang je jual menan 2nd hand tau..blah la <--eh emo?hahahah

10. saya peniaga saya juga adalah customer,so yeah,saya tahu rasanya macam mana menghadapi customer yang banyak soalan pasal mereka nak tahu, jadi kita jawab baik-baik..tak rugi pun..kalau customer dah tanya banyak-banyak tapi tak nak beli anggap baik je,bukankah rezeki Allah itu terbentang luas :)


p/s:: so Ed,what is ur story,do share :)

4 comments:

Emma said...

akak baruuu je cadang nak beli carseat 2nd hand.. tp nasib baik usha kat littlewhiz.. ada carseat yg within bajet.. huhu

-mama emma-

Dils said...

i usually just buy books second hand.

toys tataw la gamaknye bile dah ade.

Mrs.R @ Emi said...

aritu nk beli kusi+meja ikea yg 2ndhand via online..bila kita compare ngan beli yg baru..beza 10hengget je...apela nk untung sgt...
igt customer bodo sgt keeeeeee?
mtk kurang sikit pon tamao kasik..

mar!ahaf!z said...

apa2 pun kene research dulu.. hehe
tapi kdg2 research survey bagai.. dah ok nak confirm dah, tapi terlambat plak. dah dirembat org.. hehe (saya la tu)