Search This Blog

11 August 2009

*seram malam keliwon*

malam keliwon malan jumaat ye temen-temen

kan semaam saya cerita Ziyyad semalam tido mata pejam tapi menangis,gara-gara pergi taman botani,Penang

begini kisahnya

8.30pm

saya hendak menjahit,jadi saya tinggalkan Ziyyad bersama suami dalam bilik,pasal setahu Ziyyad dah tido,tapi alih-alih dia menjerit dalam tido.

saya dah rasa tak best dalam hati,memaksa suami ambil wudhuk dah baca ayat qursi,keudian ambil ibu jari lekapkan padi lelangit sendiri. lepas lekap pada lelangit,calit sikit kat belakang telinga ZIyyad,kening Ziyyad,di pelipat lengan dan pelipat kaki ZIyyad

Ziyyad tido semula…

tak lama lepas tu,dia jerit balik dalam pejam matanya

saya jadi tak sabar (marah pun ada,apa pasai nak kacau anak aku)

saya pangku ZIyyad,saya baca ayat qursi sepenuh hati dengan yakin saya baca

“zuppp” meremang bulu roma saya

bacaan pertama saya hembus umbun-umbun Ziyyad

bacaan kedua saya sembuh di tapak tangan,saya sapu seluruh badan bermula dari kepala ke kaki

bacaan ketiga pun saya bat serupa dengan yang kedua

lepas tu saya baca bismillah sampi habis sebanyak 21 kali,yakin dengan maksud bismillah iaitu dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani..

saya tepuk Ziyyad hingga dia lena

dan Alhamdulillah dalam pukul 9.30pm Ziyyad tido

10/8/09,jam 7.00 pm

petang semalam kami nak tidurkan Ziyyad

Ziyyad banyak merengek-rengek,tak tahu la kenapa

masa tengah main-main dengan Ziyyad (dengan harapan dia penat bolehlah tido)

En.Anas main azan-azan dengan dia,masa tu Ziyyad main kat tepi En.Anas atas katil,saya lepak-lepak relax je

tengah En.Anas azan,Ziyyad pandang bucu almari yang ada semua soft toys dia,saya ingat dia nak main la dengan toys je

dia pandang tajam kat situ,lepas tu cepat-cepat paling dan tekapkan muka kat atas perut suami saya

lepas tu dia tengok balik penjuru tu,dan palingkan muka seolah-olah ketakutan, lepas tu dia menangis

saya dah cuak (saya macam berani tapi takut-takut ayam tu masih ada)

suami tanya “hantu ada kat situ ye”, kemudian marah “dah semua keluar,ziyyad tak mau main dah,balik semua!”

alih-alih pintu terkuak..(saya assume angin saja..lalala) <----dasar penakut!

pintu memang tak tutup rapat,tapi hampir rapat juga

suami sambung lagi

“balik terus,jangan mai dah,pi beli aiskrim kat mamak tu” (refer gambar mamak jual aiskrim semalam )

lepas tu saya ambil wudhuk dan baca suruh al-mulk (bacalah ayat apa pun..nak baca surah jinn panjang sangat pulak :P )

masa nak tido kan Ziyyad saya baca ayat qursi dan 3 qul,nampaknya ok sahaja,InsyaAllah tiada apa2.

sekian saja karangan cereka dari saya :D

p/s::kadang2 menjahit di waktu malam gives me goose bumps,InsyaAllah takde pape,”dia” pun makhluk Allah juga.

8 comments:

Cikpid said...

selalu gak afieq mcm tu...tapi kdg2 kalo dlm tido nangis tu sbb die teringat2 mende yg die teperanjat..

kalo afieq..teperanjat tgk kucin siang, mlm tu dlm tido msti nangis2..n bab2 kene kacau ni kdg2 jd x seram...jd geram kat antu tu sbb dok kacau anak kite kan??

sy mmg penakut dang ding dong..jgn harap nk berjaga malam2 sorang2..hahahha...g sahur pon siap kejut en suami suh teman..

Eliss said...

nuha dulu penah sekali ada 'menda' dok ikut dier sebab balik maghrib..nangis kuat gila..hubby siap kejar 'menda' tu sampai belakang umah lagik..Alhamdulillah, lepas baca ayat pelindung segala dier x nanges..hubby aku ni bleh nampak 'menda' mistik dengan izin Allah..kekadang seriau jugak sebab kalo dier diam tu, ada laa tak kena tu..huhuhu

Elyn Sani said...

woh meremang bulu roma ku....

wafiq penah kene gak dulu masa kecik.... we all pi sg buluh attend wedding kwn. kaw perumahan tu plak baru bukak.

malam sharp koi 1 melalak x hengat. dekat sejam melalak. baca macam2 x jalan dila oii. last skalik akak mengamuk cakap " balik la jangan kacau anak aku. anak aku nak tido la woi" .... hiks terus diam si wafiq.

akak dah la penakut..... tp tah camne dtg keberanian kalo bab anak..... hehe sekian karangan akak plak!!!

Annasue'G said...

baru je saya buat entry pasal anak saya kene 'kacau',rupa2nye ziyyad pon kene jgk...
serius dah tak seram tau,geram lg ade la! jenuh kitaorg takleh tdo smlman! huhu!

Cool said...

hur hur hehehe..huuuuuuuuuuuuuuuuuuu@!~~ :P


Neh ada sunnah nabi kan yang suruh pakai wangi-wangian.. calit sikit pada ziyad... setiap sunnah nabi tu ada kebaikan dan kelebihan ..

Farah said...

saya pon marah btul bila ada bende2 kacau anak ni..terus jadi berani(dlm hati takut)..hahaha agaknye hantu tu mmg pergi balik beli aiskrim mamak tu kot..selamba je en suami menghalau ek..

yatie chomeyl said...

baby SN pon acap kali gak jadi camziyyad especially bila gi jalan kat tempat macam taman or hutan. memang geram kat 'sesuatu' yang kacau anak kita tu, terus jadi berani huhuhu

Unknown said...

tu laa ziyad, sapa suruh hang hensem sangat. kang ada makhluk melekat. *kata saya memandai mandai*