Search This Blog

17 August 2009

*Gimana caranya membuang akaun WP dari Cpanel*

Malaysia Hosting MERCUMAYA.NET

miahahaha (tak boleh blah okeh tajuk atas ni)

godek punya godek,rupanya fantastico tu boleh autoinstall Zencart (read below entry on how to install WP.org using cpane>fantastico deluxe)

pada install WP dengan plugin e commerce tu baik install Zen Cart terus

(kak emma,FAntastico boleh autoinstall Jommla!)

jadi konon nak unintall WP la terus,ingat senang macam buang file/folder biasa

so saya buang manually (tick semua WP folder and tekan delete)

little that i know i was heading for BIG trouble

di fantastico ada uninstall WP secara auto..tapi pasal saya dah kacau folder WP dalam file manager,makanya..autouninstall tu incomplete

so i cant install Zen Cart (dalam satu domain eg. www.yourdomain.com tak boleh ada 2 skrip eg macam Blogger lepas tu ada plak WP)

jadi dah tunggan langgang dah cpanel saya (saya yang tunggan langgang…HAHAHAHA)

so saya tanya support team mercumaya,saya bagitau kata saya manually uninstall WP dan guna juga khidmat fantastico..tapi still tak boleh install Zencart,macam mana nak buat (dalam istilah IT ni,kita issue tiket,tiket ni macam solan untuk support team rasanyalah)

tapi memang thumbs up la kat support team mercumaya

saya issue ticket problem saya tu kul 11 pm semalam,dan saya ingat depa nak balas pagi ni..tak ok! diaorang balas kul 11.22pm,hari yg sama,malam yg sama

bagus,bagus…macam nilah bagus

jadi depa kata diorang reset je balik account saya,bagi yang fresh punya,tapi of course la data hilang semuanya

reset la En.Mercumaya,saya tak kisah,data apa la sangat pun

so a lesson learn (again,by mistakes)

so next time,kalau guna fantastico untuk install apa-apa pun,fantastico juga lah yg uninstall kan untuk kita

jgn buang secara manually,nanti langsung salah..kene plak nak reset-reset cpanel tu

for more info what im talking about..korang google lah ye, kerana guru saya sebelum ini pun google juga! (now i give u the joran and u all go fishing ok!)

p/s::WP= wordpress

5 comments:

Cikpid said...

tak paham satu pon..hahahhahaha

maafkan sy yg kurang bijak ni..tapi gatal mau komen juge...

littlemama said...

dila, akak advise install Cube Cart daripada Zen Cart tu... sebab Zen Cart tu memang sangat complicated (2 hari akak godek dia masih tak khatam)... Cube Cart tu sangat simple (actually akak tgh test Cube Cart for my own so nanti boleh tolong orang bukak online shop sendiri)... check ada tak Cube Cart (cuma Cube Cart ni tak leh remove copyright notice kat footer - nak remove kena bayar USD80)

kat satu domain boleh instal macam2 script (wp, cubecart etc) tapi kena decide which script untuk main domain (eg mombloggersplanet.com guna WP), dan kalau nak install script lain kena instal dalam directory baru (eg: mombloggersplanet.com/blogdirectory pakai Noah classified)

good luck!

Anasfadilah said...

ooohhh thank you kak ros

now i know..hahahah..sengal tak saya

cubecart lagi senang ek?memang ada dalam fantastico saya tu

baca review byk pilih zen cart..

will search for cube cart punya page semua tengok macam mana

thank you for the heads up!

p/s::kak ros,buka kedai apakah?!

littlemama said...

dila, zen cart i think advance people ok la (tapi memang sangat memeningkan especially admin interface dia... terbeliak mata akak tau).. but cubecart very easy (sebab tu LittleKittle pun mostly pakai CubeCart)

if u nak try zen pun boleh tapi nanti kena take lots of time nak paham

lagi pulak Cube Cart ada banyak free skin (template) you can use..

i can help u tweak the skin/template a bit (free je, belum rasa nak caj lagi...ha..ha)

later i email the link to free skins + my sample kedai...walla!

Anasfadilah said...

wahhhh!thanks kak ros,as for now i used cube cart la

dah install pun,heheh (dalam directory lain..lalala..baru ku tahu)

tapi template takdak lagi..tengah cari yg free,tapit ak cantekk pown

boleh tweak ek..can i ask for ur help then..hehehe :)

thank u kak ros!