Search This Blog

15 August 2009

*ftp?php?apa kejadahnya!*

saya merasakan seperti masuk ke kelas IT 101

aduhh,pening otak tua saya nak belajar pasal IT terms ni

ftp= file transfer protocol..nak upload ftp ke server wajib ada ftp client

banyak free ftp client,tapi saya suggest guna cofeecup,senang untuk 1st timer macam saya ni

saya ada membeli hosting dan domain dari mercumaya (harus masuk affiliate program neh)

byk problogger guna hosting dari luar negara pasal depa kata sana kurang cuti kononnya

oleh kerana saya nak support Malaysian made product (wa duit takde la beb..hahaha)

mercumaya menawarkan pakej menarik bawah RM100,saya suka..lagipun mercumaya ni dah lama kat malaysia

lagipun kalau saya ada masalah (almaklumlah,bukan buta IT dah,tuli pun ye gak) saya telepon je depa ni senang (cakap melayu je,kalau cakap omputih tak reti,ahaks!)

punyalah berhempas pulas nak upload all the file kat ftp selama 4 hari (ye 4 HARI!)

abg azwar kata mercumaya ada autoinstall wordpress (ye AUTOINSTALL! sengal ok kepala otak nak upload file ke server..kalau guna filezilla matilah asek time out,atau cannot connect server..saya hampir menangis pasal ni..rasa give up pun ada dah..siap minta ‘ i want my money back’ kat mercumaya..hahahah!)

tap sampai 5 minit,my wordpress dah install tak ke shiiila _ _  namanya(sila isi tempat kosong dgn hurup2 konsonan dan vokal yg seswai..nanti apa plak org label saya kan..ahahahah :P)

wordpress ada satu plugin yg best (byk plugin best sebenarnya) antaranya ialah E-commerce dan eshop

memudahkan orang berniaga macam saya dengan bajet cukup makan sahaja  buat eshop sendiri :)

its great for those yg jual craft sendiri..

terima kasih ketakhinggaan pada En. Azwar Ansori dan Puan Adzreena dari Andari kerana membantu sepupu mu yang bengong neh (saya ber YM dengan mereka,kelas jarak jauh :P) will belanja u guys makan roti nan garlic/cheese/biasa…u guys choose je :D

rasa nak nangis bila dapat tau ada autoinstall tu (dalam cpanel>services>fantastico deluxe)

p/s::saya domain sendiri?tungguuuuuuu (wa belum habis godek la beb..hehehe)

p/p/s::for those yang nak setup paypal,nanti saya akan buat tutorial di sini k :D

4 comments:

Arin said...

pembetulan: azwar ansory..kihkihkih...good luck ngn menggodek!

Emma said...

x paham.. tp salute dgn kejayaan dila punya eshop sdiri..

dah ada eshop sdiri nie, meaning biz baguih la no....

-mama emma®-

Fid said...

akak dl sib baik ada cikgu Lyna bergetah...dok kacau dia dlm pantang..keji sungguh haku....

littlemama said...

dila, cayalah.. take one step at a time... actually ada hosting yg offer cpanel dimana ada file manager... kat situ boleh direct upload files/edit files tanpa pakai FTP.. dan ada Fantastico dimana boleh install software mcm wordpress dgn click one button je... anyway, thumb up!