Search This Blog

10 October 2008

::SAHM:

Dia....cinta, dia....sayang,aku....dicinta,aku....disayang
-cat farish

Stay At Home Mom

saya harap saya ialah ibu yg duduk di rumah menjaga anak,buka ibu yg berkerja from 8 to 5

menghantar anak ke babysitter/pengasuh/taska/day care/nurseri/mak mentua/mak sendiri/mak orang/bibik/maid etc merupakan pilihan yang terpaksa di hadapi oleh ibu bekerjaya..

sedih tinggalkan anak pada orang yang TERPAKSA kita percaya? (kalau mak sendiri ka mak mentua takpa..)

toksah habaq la...nama pun terpaksa.

seperti saya ini,jika tak berkerjaya...banyak benda KEPERLUAN yang tak akan lepas (bill,duit keta,bill..eh bukan dah sebut ke tadi??..)

mahu tidak mahu,sedih atau tak..terpaksa demi memberi keselesaan untuk si kecil itu (mana diapers lagi nak beli..)

anak itu bukan beban ye,anak itu amanah Allah (jangan salah interpretasi plak..)

suatu waktu dulu,saya juga di jaga oleh RAMAI pengasuh/penjaga..

bila dah jadi emak,baru saya tahu kenapa mama buat macam tu (dulu saya ingat mama tak sayang saya dahhh...uwaaaa...itu dulu punya fikiran tak matang lagi..dah besau jadi mak budak,saya dah paham)

ada seorang SAHM yg saya tabik spring pada dia,dan nak tanya macam mana dia lakukan..

dia ialah Kak Arin..how leh u do it?bagilah tips..

p/s::Diamond Heiress yg jadi SAHM tu saya tak nak ambik tahu sangat..mampu segala.

p/p/s::semoga Allah permudahkan urusan kita setiap hari,InsyaAllah.ameen

7 comments:

Arin said...

huahahha..eh now i'm doin' part time work la ngn my fren yg ader spa tuh..busan lak dok umah..but kak arin rasa, kak arin bertuah coz my work very flexible..masuk kol 11am..balik lak..kadang2 before 6 dah sampai umah ( kadang2 saje je kuar awal so i won't miss Solehah kol 5.30pm)..so..sekejap je tinggalkan anum kat MIL ...

and bila masuk keje kol 11 tuh..pepagik dapat le siapkan apa yang patut untuk umah + anum..leh masak, kemas umah..takyah le balik baru nk kelam kabut buat semua..

semua tuh depends pada rezeki yang Allah SWT bagi..but still if u want to stay at home and mmg kene ader sumber ongkos as $$ amat le diperlukan lelagik dah ader baby nih..memula buat le ur bag/diapers bag tuh as source of income..sbb ziyyad still kecik..so..rutin dia pon tak byk..still leh concentrate to all menjahit thinggy..and advertise sebanyak mungkin ur 'kedai chomel'..insya allah, rezeki untk anak mmg ada...

mmg kadang2 susah nak percaya bila tang kene hantar anak kat umah org..tapi insya allah..i know ur 'kedai chomel' leh bergerak jauh..teruskan usaha mengadvertise..chaiyok!chaiyok!

kakLuna said...

kalo diberi pilihan..mmg smua ibu2 nk jd SAHM

tp ada banyak isu yg akan timbul meskipun hati ni yakin rezeki dr Allah SWT tu terjamin

antara isu2nya ialah pndgn org lain (bkn takat org luar malahan fmly sdiri ada yg x supporting wpun bukan smua) ttg SAHM ni 'menghabis duit laki' dan SAHM ni 'buat rugi duit mak pak blajaq tinggi2'..

susah la nk jd SAHM zaman ni. sbb ada pihak2 yg dh buat expectation sendiri. bila kita x mencapai expectation tu...mereka bising.

ini bkn rekaan.mmg terjadi pd akak.

wawajoe said...

Dila, baru hantar anak bapa hari sudah bising oooo...gue hantar anak dok Melaka dah 4 tahun lagi teruk oooo...nak buat camner kan?...at least hang dapat gak kelek anak tiap malam? gue kelek anak (err, kelek lagik ker?) hujung minggu jer...sob..sob...

lagi satu peluang anda ialah ajar tuisyen...advertise laa...mesti ada kat situ yg nak hantar..jgn amik banyak2...try market dulu camner...ajar Maths ker, BM ker..English ke...sure buleh punye!

Anonymous said...

i wish im a diamond heiress . sukasuki dok umah ja..leh jaga baby ..how i wish :-(

Obefiend Weiland said...

semua baby momma sini

i feel unworthy

Anonymous said...

me pun mau jadi w.a.h.m...bosan dah keje.. mau jaga itu budak kecik.. tapi camaner dgn itu utang2 semua...huwaa..

Anasfadilah said...

kak arin::dila still tgh adjust time dgn Ziyyad.tak menang tangan lagi ni

kak luna::tulah kan...belum apa2 dah ada expectation..susah betul

mikyal::sape takmo jadi diamond heiress kan?heheh :)

kak long::hmm..idea bernas tu..boleh ajar bio kan..hehe

abg::pegilah kawen!huahuahua

lil mama::tu la pasal..hutang kete lg umah lg...weeeewiiittt!