Search This Blog

04 September 2008

::tolong saya..saya merayu..::

saya ada soalan,saya harap anda semua dapat membantu..

saya ada anak berusia sebulan lebih,saya ada cita-cita untuk membawa anak saya itu keluar berjalan ke shopping complex memandangkan raya nak dekat (hehehe...lalala),memandangkan anak saya masih baby...saya ada beberapa kemusykilan

1.apa yg perlu dibawa bersama?diaper?baju salin?

2.kalau bf,macam mana nak bf di public place?

3.nak bawa dgn stroller atau dukung atau guna sling/pouch masa bawa anak keluar?

saya takut,kalau tetiba baby nangis masa jalan2,dan saya tak dapat nak enjoy shopping (harus la enjoy kan bonda oi..hahah)..

apa persiapan untuk membawa baby keluar ye..harap para pembaca especially ibu-ibu di luar sana dapat membantu saya

pengalaman anda semua,saya hargai..silalah kongsi bersama (sharing is caring,no?)

jasa baik anda saya dahului dgn ucapan terima kasih banyak-banyak,sayang korang semua (erkk...heheh)

p/s::sekarang perlu think twice nak berjalan-jalan..hatta membeli barang dapur sekalipun..

10 comments:

Emma said...

xde masalah nak outing dgn baby nie...

cuma kene prepare :
1. xtra baju&nappy.. takut kalau2 poop dia leaking..
2. wet tisu utk basuh poop dia...
3. kalau bf, cuba tanya kat counter ptanyaan ttg babies room... akak xtau u nak outing kat mana, tp mostly kat kl nie ada babies room.. kalau kat parkson/jusco pun ada babies room. kalau xde, leh je masuk surau.. xde nursing cover, leh je cover boobs kita dgn tudung...

ape lg ek.. rasanya tu je kot...

-mama emma-

Anonymous said...

Assalammualaikum,
Hai Dilah,tajuk menarik ni...Saya rasa semua new-mommies fikir benda yang sama...

1.As for me la kan,saya dah prepare barang baby siap2 dalam diaper bag dan letak dalam kereta.Bawa baju,diapers,wipes,sapu tangan,blanket,lampin,set minyak+bedak dll.
2.Saya breastfeed dan tak pump susu,jika saya drive,saya bf baby before keluar.Then kalau baby nak minum,saya bf with nursing cover atau dalam kereta.Kalau tak drive,bf dlm kereta jer.In my case,saya tinggal di Japan kawasan kampung,so takde baby room kat supermarket.
3.Saya bawa baby pakai sling ja.Stroller guna hanya bila saya keluar berjalan kaki.Tapi,kalau Dilah nak keluar shopping lama2,better bawa stroller,tak laa penat.Boleh jugak latih baby biasa dengan stroller.

Jangan risau yer,baby tak nangis suka2.bila ngantuk,bagi tido.bila lapar,bagi susu,hehe.
Happy shopping!!!

Take care

Arin said...

dilot,

macam komen2 kat atas tuh..mmg kene siap kan EXTRA baju, diapers semua untuk ziyyad..pehtuh, rata2 kat KL nih mmg ader babies room..tempat breastfeed pon elok..kak arin penah gie kat KLCC..gie isetan nye babies room..perghh..heaven..mmg best..if kalau the CURVE pon..selesa bilik nya..kira tak segan le..

tapi penah le sekali kat melaka..time tuh hanum mmg baru 1 bulan lebih..kak arin bf kat public aje..tapi cover up with kain la..

so..jgn memalu untuk BF ziyyad..and happy shopping!

wawajoe said...

uit...kaki gatal ek nak pi jalan?
IKEA ada baby's room.

ala, pi jalan masa dia tido. Senang! bukannya dia nak shopping pun. Mak dia jer tangan gatal nak membeli-belah. hahahaha.

Letak dalam stroller. Apa guna ada stroller mahal tapi tak guna, kan...? hahahaha. Kena lagik!
lagipun, nanti baby dapat laa tgk alam sekeliling. Ni balik-balik tengok muka uncle Effs. Sungguh tak best! hahahaha....

Anonymous said...

dah banyak depa bagi petua, rasanya akak pun sama jek ngan depa..kena bawak la semua yg depa tulis tu..dulu, masa bf baby, akaka carik tmpt tersorok, then bf..nak bwk stroller, it depends..anak2 akka semua tak lekat kat stroller..semua nak dukung, so Dila judge le Ziyyad nih jenis camana..sbb akak selalu tgk babies yg bleh tido lena dlm stroller..jeles tul..anak2 akak, sorang pun takde yg begitu..

walaupun yg bongsu dah umo setahun, kalo nak beli groceries, akak akan amik cuti sehari..untuk beli barang2..kalo bawak depa, mmg payah..yang nak pau itu ini, yg nak tido, yang nak berak...

bila ada anak kecik, mmg ginilah..hidup kita bertukar sepenuhnya...

enjoy the motherhood zone....

Mommy Girl said...

Nk tgl komen gak :D My advise:
1. Bwk Ziyyad ngan stroller, selesa kat die, maknye pun xde lenguh nk dokong die.
2. Bwk bju N suar spare. Pampers skali. Tkut die muak ke, muntah ke, popo ke... Baju maknye pun skali. Same kes, tkut tkena muntah bb.
3. Kalo segan nk breastfeed dpn org (in case xde bb room) prepare siap2 susu die dlm botol. Buh dlm warmer bag ke ape...
4. Jgn lupe cover pale Ziyyad, tkut msuk angin, kembong lak die nnt.
5. Toilettries die jgn lupe. Sng!
Ops...tlbey sudah! Ckup la kot ek?
Saje nk nyibuk....

Anasfadilah said...

kak emma,fifth mom rafiqh,kak arin.kak oren,adam and faily::wah!thank u for all the nasihats!!lepas ni boleh shopping!!

kak long::harus la menekankan stroller mahl ek,ceh!dgr citer daniel menang tomtombakek?betulke?

wawajoe said...

hahaha...bukan TomTom Bak. Astro Ceria 2nd Bday Bash. Ada Uncle Aznil, Abang Zoey, Mat Kacau, Shazlan bla..bla...will update later the info. Tengah bz ngan sekolah. Tapi masih ada masa nak tompang sekaki kasik komen..hahahaha!

p/s:tang stroller musti citer. hahahah!

aidafiqs adamia said...

1.bwk diapers,wipes,baju salin, toy,napkin

2.bf je, jgn risau. byk nursing room takpun pakai nursing cover.ade nursing blouse lagi bagus.

3.nak pakai stroller boleh juga tapi kalau you tgk kat shooping complex kan, kebanyakan stroller2 diisi plastic2 shopping dan babynye mak bapak dokong penat gile. sbbnye baby takleh lama dlm stroller tu. i strongly suggest you wear your baby. baby tak nangis, senang je nak shopping. tapi nak try on clothes susah sketla..

goodluck!

Mommy Lyna said...

saya punya keberanian yg tinggi utk bf di mana2 saja w/o cover.huhu.apsal aku ni tak malu sgt?

I like shuping while dokongin.rasa mcm warm aje.bole kasi dia intro pd dunia dlm pandangan org dewasa ha3x. Penah tgk kt 1 tempat, mak dia ltak anak lam stroler, pahtu dilambak baju2 kt dalam 2.nmpak kaki je budak tu.huhu. (ke tu salah satu cara nk protect anak?)