Search This Blog

14 January 2010

*tutorial thursday:how to photo ur craft nicely*

pada korang yang jual kraftangan,sila ambil gambar barang kraft korang cantik-cantik

maksud : tidak blur, nampak jelas,cantik

ini ada yang blur,dah plak blur gi tayang kat blogshop plak..

nak duit masuk,sila ada effort sikit nak ambil gambar

pakai camphone pun takpe,janji JELAS (nah! taip huruf besar sikit)

cara mendapatkan gambar produk yang jelas

1. place ur object/item atas kertas putih

latar putih,letak la objek korang,sure menyerlah..letak latarbelakang becorak-corak,memang orang tengok pun tak tumpu pada item

saya guna manila kad sahaja



2.cahaya!cahaya!cahaya!

cahaya penting untuk ambil gambar jelas,kalau boleh jangan guna flash, lain kalau guna speedlite siap ada reflector (for those yang guna DSLR)

(dulu saya mabil gambar produk guna phonecam husband sony ericcon k800 tu aje)

cahaya flash membuatkan gambar jadi harsh/kasar dan tak cantik

saya guna study table lamp, tumpukan cahaya pada objek

3. editing

saya tak teror guna photoshop,tapi saya guna photoscape

click

bright,color > color curve



main kan curve tu secukup rasa,kasi terang sana sikit sini sikit

kasi menyerlah lagi barang yang nak dijual

yang penting,produk cantik,bila cantik orang mesti nak beli,gambar blur sape yg berkenan?

kalau tak tahu tanya

i did ask Kak Emila and Kak Jaja,on how they took their product picture so well and outstanding

dan mereka dengan lapang hati nak bantu :)

so there you go,tips percuma dari saya

ada tips lain,comments away!

p/s:: bukan tunjuk pandai,saya pun masih belajar :),ilmu yang sedikit kita kongsi sama-sama




Chomel Nursing Cover

DSLR strap slipcover!RM15 only!

12 comments:

mummy_adam said...

tip yg sgt berguna utk sya.. thanks :)

Emma said...

nice!!!

-mama emma®-

irvanqiesy said...

good2...suke...

Dils said...

yups2. you are right, bile gamba lawa, orang pon mahu beli. Hehehe.

Pastu bile dapat, mcm meh. Ini je. Hahaha.. tadekla.

but you asked before and yups your gamba banyak skarang lawa2.

Unknown said...

sony ericcon k800 -----> cap china kaa? haha

Anasfadilah said...

tira::eh apa ek..tapi SE la ada cyber shot,3mp je

Arts Kraft MadeBy Akma said...

larikkkkkkkkkkkkk...ahahaha

Tenkiu anas 4 d info. Cik kema akan cuba amik gambo2 mengikut tips anas.

Anasfadilah said...

cik kema::apo eh..jgn la larik..heheh..takdelah,saya just share apa yg saya tahu jek..hehe

dils::meh?heheheh.thanks :)

Unknown said...

soni eriksen kot. kamu tulis soni erikken. saje kaco kamu. buhsan ni hah kat opis...ahahaha

Anasfadilah said...

tira:;ceiss!typos la..

somebody who needs to love herself said...

tq for the tips. nak kena try ni. :)
suka your blog and craft so ultra cool and informative.

Izan Ishak said...

hai dila...mmg best guna photoscape nih...tp masih byk kene blajar lg.
**suka tgk yr craft...mcm2 ada...