Search This Blog

18 January 2010

*how to start ur monday*

update::


via http://fuckyeahamazing.tumblr.com/




9 hours before monday :


i was siting on my sewing chair..staring blankly at my messy sewing desk, i was supposed to pack all the finished NCs,ready to be post tomorrow

suddenly husband masuk,and handed me a letter, owh...a weekly newsletter i subscribe from ehomemaker

bilalah boleh aku start keje dari rumah

kenapalah aku tak boleh abondon ship just like that,without thinking the consequences later on

aku malas nak bangun bagi,menghadap keje yang dah tak aku jiwai.

aku malas bergelut turun dari katil dan memaksa diri bangun untuk bersiap bersolek setiap hari

macam badut nak pergi sarkas...hahaha

tapi masalahnya aku gelak pada diri sendiri.

malam dah makin larut,aku perlu tidur..esok nak kena bangun pagi

2 jam sebelum pegi keje::

Ziyyad bangun nak susu,lepas minum susu,muntah atas katil pula

crankily i washed Ziyyad up,tukar semua alas,bantal Ziyyad

Ziyyad was laughing as usual,tapi menguap-nguap

so i put him back to sleep

its already 6.30am by the time he sleep back

i need my sleep back,so i snooze back ..tau-tau dah pukul 7.30am

nice kan?

semalam dah niat nak buat sandwich telur,sebelum mandi, i tossed 2 eggs in boiling water

lepas mandi,tutup terus api kat dapur and headed to pakai baju pula

bila mula nak buat sandwich,i found my egg is half cook not hard boiled, pissed off gila

tensen la macam ni..it was already 7.55am..

my breakfast ruined

so i put back my tak jadi breakfast in the peti ais,and salam-salam husband terus pegi keje

benti kejap singgah beli nasi lemak,dan drop off ziyyad kat rumah kak maria

30mins before i open up my lappie::

i was late arriving to the office, bukan nye aku kisah pun,tak sape nak tengok punch card aku..keje kontrak sepanjang hayat maa

baru nak duduk, a collegue came to me and said

"kak erni,kita ada gaji sampai bulan 2 aje,bulan 3 dah takde"

all i can muster to say is

"oooo ok.."

aku malas dah nak pikir pasal permasalahan di sini

suara aku tak di dengar di sini..aku kuli kontrak aje

for nearly 5 years.

semua suruh sabar-sabar...ntah apa yang nak di sabarkan pun aku tak tau

aku nak keluar dari kepompong kesabaran yang tak mendatangkan hasil

aku nak usaha cari penyelesaian,memang la ada apply keje..takat borang SPA8 tu dah bape kali renew

jobstreet,jobsmalaysia,monster.com...

hantar resume kat sedara-mara,kot-kot ada lobang celah bedah mana ada keje bolehlah kot tolong-tolong

aku bosan harap bantuan orang,aku bosan tunggu jawapan dari spa semua,aku mual rasa macam trimester pertama..masalahnya ini bukan trimester..

aku nak buat keje sendiri,akulah bos akulah kuli

ye mungkin "business" aku tak lah banyak tahap macam gaji sekarang

walaupun gaji sekarang tak la banyak mana pun,tapi itu gaji tetap,bulan2 mesti dapat

kalau aku keje sendiri,usaha aku kena 10 fold kan..

aku ada hutang nak kena bayar.




persoalan :: kenapa aku tak boleh berhenti macam tu je? terus quit je? perancangan? aku takde tapi aku yakin kalau aku usaha kuat-kuat Allah tunjukkan aku jalan..

kesimpulan:: sebelum tido,lapangkan fikiran dan dada,baru lah bangun pagi rasa ceria dan bersedia,tak kira hari apa pun.


p/s::aku emo hari ini,dah pegi buat keje. terima kasih abang melayan angin bini mu yang seorang ini..ye seorang aje dah pening kan bang?hahahah

p/p/s:lepas baca ini tolong pegi kedaichomel dan beli apa patut,i need money. :p



Chomel Nursing Cover

DSLR strap slipcover!RM15 only!

13 comments:

SurayaHarris said...

omaigod..kau ni sangat tabah..sangat erni green belt yang aku adore dulu..
every dark clouds ada silver lining nya..
Kau tunggu..
Ada rezeki Isyaallah..
Tuhan tak kejam..

aku trust bisnes kau akan maju erni..percayalah..aku tolong kau tanya kawan-kawan ada tak nak beli nc atau stuff lai kedai chomel..

please be strong..I know u are

Anasfadilah said...

sua::apa plak green.,aku black belt lah..hahahah

aku tak tabah,aku rasa nak berpura-pura mati jap..boleh?

penat jadi tabah,tapi aku rasa semua perempuan pun kena tabah.

Allah tak kejam,cuma aku perlu lebihkan usaha,iu sahaja :)

Jiey^Mien said...

Suka part Allah tak kejam tu..
Okeh.. Okeh.. Mari kita lebihkan usaha!
=)

Unknown said...

"innallaha ma'assobirin"

Oh Allah, you are the one we rely on. Please Allah..wahai tuhan yang membolak balikkan hati manusia.. wahai tuhan yang kami sembah dan mohon pertolongan


ps: im sympathized with you kakak. i cant do anything but to make a du'a for you. insyaAllah, kan Dia maha mendengar?

Anasfadilah said...

adik:: berdoa dan berusaha setiap hari tanpa jemu tanpa lelah. tiba masa hati ini penat dan pelu cari jalan lain juga

terima kasih atas doa itu,sangat mengharapkannya di waktu ini

Jiey::ayoh usaha,dan jangan berhenti berharap,jangan putus asa,Allah tak suka org yg putus asa :)

oh ye,kalau Ziyyad buli Ian,saya akan gigit Ziyyad....memang Ziyad selalu digigit mamanya,walaupun taa nakal..haha

3740Journal said...

ohh..nak cakap suruh u sabar pun macam tak sesuai.

i rase u kene duduk and plan la.

tengok berapa lama u boleh kerja utk buat saving yang boleh menampung u at least 3 bulan tak kerja.

as u minat menjahit, u kene plan for the marketing nak jual ur products. at the same time carik jugak product baru yang u boleh buat untuk dijual.

take care...

SurayaHarris said...

aku rasa kalau kau anchor menjahit baju kurung kau leh capai 3 riban sebulan..macam mak mertua aku..
siyess deh

Dils said...

Susah jugak nak save money kalo gaji pon tak tetap.

Takpeler. Mungkin nanti ade la tu rezeki for you to start your own business.

Dils said...

Ehh.. I meant full time. Ramai jugak org yg take time nak capai taraf full time tu. So sabar je la kan.

Unknown said...

Go Dila Go Dila!

*bagi semangat sambil pakai tutu and pom pom. hahaha*

Emma said...

dila, everybody can say 'sabar'... everybody boleh ckp 'u kan do it'..

ape2 pun bbalik pada dila sdiri.. all we can say, hang in there... if u think ur hubby kan support u with his income, then u can quit ur job after 2mths nie.. tp kene ada PROPER planning..

akak ada biz utk area penang tu.. tp xtau la dila minat ke x, sbb benda nie totally lain dr ur scope.. hmm

-mama emma®-

Elyn Sani said...

hmm akak pun tgh penin office nk pindah lai jauh dr umah. cost mencanak2. sume nk kene plan balik. tp apa2 pun even dr ciput.. ni rezeki gak. so akak redha buat sementara waktu.

huh akak perlukan kerje baru. tp kene tunggu hubby keje mantap gak.....

bed : said...

seriously, i will pray for your success, dalam business dan life :)

ada member saya pernah cakap : Hari ni je kita rasa benda tu berat sangat, sebab kita tengah hadap benda tu, tak lama lagi, benda tu 'nothing'.

It will become 'nothing' bila sabar pastu tak lama lagi berjaya dan btl2 kita akan rasa sebenarnya life yang kita lalu tu takla berat sangat.

harap hari 'nothing' tu akan dtg utk kamu :)