Search This Blog

14 January 2010

*mak dara*

hari tu saya selalu letih..balik kerja aje letih satu badan

tapi gagah kan juga buat keje rumah

pernah bersembang dengan collegue pasal hal ini

saya kata padanya

"kak, letih la dila syik letih aje..letih asek letih.,boleh tak?"

jadi kakak sugest makan jamu

she gave me 2 tablets of jamu mak dara

lepas breakfast saya terus makan

memang kakak ada cakap, mula-mulameamng akan rasa pening-pening sikit

memang ada rasa pening,lepas tu saya mula mengeluarkan angin (ikut mulut la tapi bukan kentut tu...korang ni kena explain kang salah paham plak naya je)

esok saya beli sendiri jamu mak dara saya (yelah,kan nak dapat free dari kakak kot)

2 biji pagi 2 biji malam

hari ke 3 saya makan,bila buang air kecil,saya notice keluar darah bersama tisu mati (macam bergumpal sikit,macam period tu tapi keluar bersama air kencing)

memang sejak dari bulan puasa,period saya tak datang dengan betul

kejap datang,kejap tak datang,kalau datang 1 hari aje,lama pas tu tak datang (nota: saya pakai IUD,pasal saya c-sect dr suruh rancang...tak kira la saya explain juga,nanti ada yang suka pikior bukan-bukan..bukan boleh harap sangat...hahahah)

hari ke empat pun sama,start hari kelima saya start period (and saya masih tak solat sampai hari ni,dan 4 hari pun saya tak solat...)

darah tu mula-mula memang hitam,bukan kaler darah

so i guess memang berkesan la jamu mak dara ni, pasal katanya melancarkan perjalanan darah dan membetulkan menstrual cycle

badan pun dah kurang letih,takdela macam dulu,,sikit-sikit leih,sikit-sikit letih,saya pun menyampah asyik letih aje

saya rasa saya akan meneruskan makan jamu mak dara ni

bagi saya ia bagus,satu botol ada 60 biji,RM45

untuk kesihatan dan menjaga diri sebagai mak dara,dan untuk selalu bertenaga untuk melayan kerenahZiyyad dan suami (ehem..ehem)

saya makan jamu ini

ala jamu pil aje pon,nak power makan jamu serbuk..(tapi saya tak lalu le bau jamu serbuk)

nak tahu lagi tentang jamu mak dara boleh pergi SINI

p/s::masa period tak boleh makan jamu.kalau makan jemu,kena rajin minum air masak mati/air suam/air putih/air mineral/Evian... :P


Chomel Nursing Cover

DSLR strap slipcover!RM15 only!

18 comments:

yatie said...

kalau IUD mmg camtukan.. period terlama la... fikiran nih nak pakai ke tak.. dulu pakai tapi period cam terganggu plak.. tak pakai kang ... melekat lagi hehehe...

so nanti u review sikit.. guna jamu and pakai IUD...

Cikpid said...

ms dlm pntg sy makan jamu serbuk and jamu periuk..sy rasa baik makan jamu serbuk dr minum jamu periuk..pahit tahap dewa

ainiayu said...

akk pn ada masalah selalu letih ni...leh la cuba pas ni..tk penah mkn jamu kecuali masa dlm pantang....thanks 4 the info....

p/s.mak dara...komisyen dila pleaseee....hehehe...

eiNa said...

ngee..saya takut nk makan ubat?! bleh?! ;P

♥MAMASYAZA♥ said...

memang betul...ramai member kat ofis mkn jamu mak dara...cukup berkesan...dijamin ok...dan mmg betul gak kalo pakai IUD, period jadik lama

Annasue'G said...

tq dila~
nnt nak try la jgk. betul tu, kadang2 fed up dgn diri sendiri sbb asyik penat je. tu blm anak 10 lg tu. erk~

3740Journal said...

tak pernah makan jamu. mungkin boleh try lepas beranak nanti. hehe

Anasfadilah said...

macam maya karin dah makan jamu sejak dia kecik lagi

make sure buy kat authorized dealer,takut terbeli yang tiruan..bahaya!

orang dulu-dulu kan jamu aje..baru badan ramping

tengok mak dara tu cukuplah..umo dah banyak pun,maintain gitu.

oren said...

akak start guna jamu mak dara masa bersalinkan si dyifa last Aug..mmg amik yg serbuk, sbb nk efek lagi cepat, plus jimat skit rasanya..la nih dok guna dh 3 bulan, tak abis lagi...Pek yg ke dua)..masa berpantang dulu, beli jenis serbuk dan pil..pil cepat habis :)

btw, kopi dia pun sedap..cubalah :)

Anasfadilah said...

kak oren::serbuk tu taste mcm mana ye? maybe akan tukar serbuk kalau pil dah habis..

Farah said...

saya makan jamu jugak..bidadari (kire jamu ke ni hahaha) oklaa takdela rasa kol 9 malam dah nak tido.

Anasfadilah said...

bidadari rasany homeophaty kalau tak silap,tapi rasa bidadari sedap ;)

Eliss said...

Jamu aku tak pernah makan lagi.
Jamu bukan x leh mkn ke masa period?

Tips menghadapi kemalangan kali pertama

Elyn Sani said...

akak tak tahan makan jamu. panas sgt. sebab tu mkn BD. eh dila pun mkn BD dulu kan?

oren said...

dila..

jamu serbuk tu rasa cam rempah..memula mkn mmg tak tahan jugak, tapi lama2 ok jek..tak yah la amik mcm sukatan dia suruh tu (1 sudu mkn)..akka guna sudu kfc yg kecik conet tuh..itu pun separuh jek (itu yg tak abes2..hahahaha)

hujung bulan nnti nk amik sekotak lagi..ehehe..

Anasfadilah said...

kak oren::ooo padanlah tak abes-abes..hehe..tapi kesan dia sama ke kak oren..i mean dos dia dah di kurangkan kan?

Nadiah Sidek said...

hsbnd kite baca entry dila ni, dan2 dia suruh kite mkn jgk jamu mak dara tu :p. ok ye jamu tu? so far, kite tak pernah mkn jamu. kalau ok, blh la beli nnt

Anasfadilah said...

nadiah::heheh..jamu bagi saya memang amalam tradisi,dan guna akar kayu..khasiat dia memang terbukti.. mari kita amalkan jamu dan juga turut bersenam serta menjaga makan

baru badan boleh jadi macam pengasas jamu ni..

badan dia kerengga la uiii..pandai jaga badan :)