Search This Blog

28 July 2012

Menambat hati mertua :)


syukur,Alhamdulillah saya dikurniakan dengan mertua yang baik :) saya je menantu hantu..wahahahahhaih~~

jadinya semalam beruka puasa di rumah mak,sebagai menantu comel dan tidak hantu di bulan ramadhan,saya bawa caramel puding,dessert feveret yang mudah nak dibuat.


oklah,kita share ilmu,semoga keberkatannya kita kongsi bersama :)

Resepi ini dari kawan saya,thanks sity :)

1 cawan gula (untuk gula hangus)
2 cawan air
7 biji telur (utk elak hanyir telur,buang sac telur kuning,dia warnah jernic egg yolk punya sac)
1 cawan susu pekat (susu pekat takdak dah la ni depa guna krimer gantian dari kelapa sawit)
1 sudu besar tepung custard
sabar secukup rasa

note: cawan tu saya guna mug as a sukatan.must buy those measuring cup saw it kat giant tu hari

1.heat pan,and cooked sugar until it caramelize (i cooked it a bit brown, a lil bit pahit pasal the pudding will be tad to sweet,kata puding gula hangus u olls).Pour your caramelize sugar in a heat resistance dishware,or talam pun ok. Let it hardened.

2.whisk 7 eggs,susu pekat manis,2 cawan air and tepung castard.cook with low heat about 10 mins. Pour the pudding mixture on the hardened caramel

3.kukus jgn grill atau panggang. Kukus dalam 30 minit or so,lepastu masukkan dalam peti ais sampai keras elok.

4.Bawa pergi rumah mak mertua untuk berbuka dan sebelum tu letak disclaimer "sorrylah kalau tak sedap,harap suka.." hahahahaha XD

note:saya tiada pengukus,jadinya gunakan kuali,kasi tinggi sikit dgn pan stand dan letak air,dan shut it with the kuali lid :) improvise.

masa ramadhan ni setan malas pun kena ikat,tu yang saya rajin tu.hahahhaha~~

selamat mencuba.

p/s:hari ni nak masak fettucine carbonara utk berbuka dan dibawa ke rumah mak,carbonara ada cili padi kasi pedaih la sikit kan. 


3 comments:

Unknown said...

Fettucine. Sedap. Pos sikit

SurayaHarris said...

tq wey..aku dah lama cari resepi puding ni..nak try woot woot

wawajoe said...

guess wat, i learnt how to make caramel pudding from your mom. tak payah kukus bagai. senang. tapi dah lupa resepi Uda tuh..ceh.