Search This Blog

13 January 2011

bukan aku nak biadab



aku bukan nak biadab atau kurang ajar,tapi kadang-kadang orang yang kurang ajar dan biadap dengan perasaan aku.

maaf,kalau kita baru kenal mungkin mengajukan soalan "bila nak tambah adik?" tu relevant. Yelah soalan standard bila bertemu orang baru,soalan icebreaker namanya.like "kerja mana" , "dah kawen belum" so it is a standard question kalau kita jumpa orang yang baru kenal

tapi yang menjengkelkan perasaan saya apabila,we know for so long. And sometime you always inject me with the same question every other day, if u are my relative mungkin aku akan daya tahan sabar yang sikit tinggi mengahadapi soalan begini

mungkin aku hanya berseloroh dengan mereka (the relatives) dengan jawapan yang baik dan molek seperti "InsyaAllah ada lah tu nanti" atau "pelan-pelan lah,ada rezeki ada"

tapi yang bukan sedara mara ni,more to say a colleague la contoh, just because u didnt use any prevention and u still have a small baby let say 4 month dan kau dah mengandung,and u want me to follow suit? And the question kadang-kadang macam berbunyi perli atau mungkin aku je rasa macam tu aku tak tau lah...makin lama makin sakit hati aku dengar soalan tu.

selalu aku jawap baik-baik je dan shrug it off, tapi sorry to say,angin semalam tak berapa nak baik. I was SO not it the mood,and aku telah curse kat twitter, kalau orang tahu aku,aku bukan kaki curses. Serius tak. tapi sampai satu tahap,u hit the wrong button on a wrong day,i am not sorry for my action.buat apa nak sorry? memang aku sedar perbuatan aku bukan keadaan lalok ke apa ke.

cara nak stop this qustion kadang-kadang dengan cara macam ni aje,cara kasar.

asek-asek tanya bila ziyyad nak dapat adik,bila ziyyad nak dapat adik,why not u ask god instead? mungkin doa dikabulkan aku mengandung ke apa ke

aku rasa mseua orang tahu nak pregnant bukan macam buat RV cake (aku rasa red velvet tu macam kek mentega cuma kaler merah,i googled it the recipe konon nak buat,tgk apa ingredient yg sedap sangat,tgk resipi,ek eleh macam butter cake je,ok tu citer lain hari)

seriusly sayang,Kalau Allah mengkehendaki sesuatu dia akan beri pada kita,kalau bukan hari ni,mungkin esok atau lusa,sape tahu.

sekarang kita fair,aku terasa kau pun terasa,boleh?

p/s:berapa orang anak perlu ada supaya this question akan stop ditanya kat aku?adu kuota ke? i just want 2 kids. ada lebih,Alhamdulillah <--- see i can be nice u know :)





{KedaiChomel-Nursing Cover} {Chomel Clippies} {custom-made luggage tags}{Passpocket by Chomel}

11 comments:

Wan Amira said...

i agree with you.. me pun selalu dapat soalan yang same.. i tak boleh tahan bile some adult jerk yang sibuk kate kite ni nak enjoy wateva.. helooo enjoy ape ke bende nyer kan, ingat buat anak boleh tiup2 kot

mar!ahaf!z said...

hmm kdg2 kita baru je beranak, orang pun sibuk nak suruh bagi adik lg..
adoi.. bagila mak bernapas sket.. bukan tak suka baby.. suka sgt.. tp tu la.. bukan mende memain nak mendidik anak, bagi attention dan segala bagai.. papepun kalau Allah dah bagi tu.. alhamdulillah.. jaga la sebaik mungkin..

Kak Lia said...

sokong 100%...

YatieJay said...

Oh dilla....this entry came at the right time! Saya baru je meluahkan rasa tak puas hati pasal benda ni kat my friend. Mulut2 puaka yg bertanya tu bukan tak tau masa nak dapat anak yg 1st pun makan masa setahun setengah....lepas berusaha mcm2.

Hanya kerana dia bunting pelamin dan lepas tu pregnant lagi lepas habis pantang, dia expect aku pun takde kerja gelojoh main lepas habis pantang mcm dia jugak.

Siap boleh cakap "kak yatie bila lagi, semua org dah tambah dua. Kesian Naufal takde kawan nanti". Selamba jek saya reply "Menambah anak bukan satu trend ya!". Itupun she still don't get it....shesshhhhhh....

Sorry, macam entry butthurt kat sini pulak...heheeee...

p/s : takleh nak let off my steam kat blog sebab ada antara yg bertanya tu baca my blog. Nanti ada lak yg terasa.....

zAnNa@mAMaBaTriCE said...

i like this entry
coz' zana pun rasa mcam tu
sakit hati ok bila tiap kali jumpa nak tanya2....
ingat buat anak nie cam buat kuih ker...acu2 jadi acu2 jadi...kuasa allah...bukan tak berusaha...tp dah rezeki takde lagi...so, tak yah ler nak sibuk2 tanya bila nak tambah lagi ker apa..pandai2 ler org set bila nak tambah or what.....org mcm nie busy body ok....sibuk nak jaga body orang lain..sakit hati ler sungguh..

fuh...zana plak ter"emo" di sini..
sorry yerk tuan rumah...
bukan apa...selalu benda nie jadi kat kita.

ShilaShower said...

mulut orang tak kan henti tanya.

takde anak, di tanya2 bila nak ada anak.

dah ada anak, di tanya bila nak tambah lagi.

dah ditambah, di kata pulak, "tak buat prevention keeee?"

kalau lah boleh bagi pelempang je.

Anasfadilah said...

shila:serius ke ada org tanya tak buat prevention!mulut puakaaaa nyaaa!

Hanz Jamaludin said...

about bila nak dapat adik tu, happen to my cousin till now who only has a daughter & now dah 8 years old. Sympathy her so much with the same Qs over & over again she has to endure.

ada kalanyer pekakkan telinga, ada kalanya kita kena jawab balik dengan sadis depends ngan saper yg bertanya.

chill tau..

Anonymous said...

sabar yer mommy..
yeah..mulut org tak blh tutup..
zaman sekarang..better kualiti dari kuantiti anak..
anak yang ada..better jaga elok2..

its reminder for myself too

Wan Anis Sorfina said...

i face the same problem!
siot ahhh, ingat senang2 ke bleh lekat trusss.. ops, teremo plak!

una berry said...

ala, ramai ke sikit ke,
janji berkualiti
sebok je mulut orang ni
macamla dia yang tanggung anak kita
ingat anak ramai ni trofi ke?
soalan cliche yg bosan